Bonusový materiál je určen žákům devátých tříd, středoškolákům a jejich pedagogům.
Jedná se o elektronickou cvičebnici českého tvarosloví a české syntaxe pojmenovanou STYX [21]. Nejpozoruhodnější
vlastností cvičebnice STYX je počet vět, který je nabídnut (vice než jedenáct tisíc), a možnost okamžité
kontroly rozborů. Cvičebnice byla sestavena z vět a jejich anotací, které jsou součástí PZK.
Je třeba zdůraznit, že akademické pojetí české syntaxe (jak je prezentováno v PZK 2.0) se v některých jevech liší
od pojetí vyučovaného ve školách. Podrobně jsou rozdíly dokumentovány v (Kučera, 2006).
V rámci jednoho cvičení se komplexně, dle školního pojetí české syntaxe, zpracuje libovolný počet vět – pro každé slovo
věty se provede tvaroslovný rozbor a pro celou větu větný rozbor spolu s určováním větných členů.
Abychom uživatele nezahltili, nepředkládáme mu všech 11 tisíc vět, ale jen nepatrný zlomek – 50 vět
(viz bonus-tracks/STYX/sample.styx
).
Procvičování v nástroji STYX ilustruje obrázek 4.1. Při tvaroslovném rozboru se pro každé slovo určí slovní druh a odpovídající morfologické kategorie (horní část pravého okna). Na začátku větného rozboru jsou slova věty seřazena vedle sebe a postupným přenášením uzlů se provádí větný rozbor. Následně se určí větné členy včetně základní skladební dvojice. Obrázek 4.2 demonstruje vyhodnocení rozborů. V našem případě uživatel zaslouží pochvalu, protože vše analyzoval bezchybně.