Programování 1

  • přednáší Martin Pergel ve středu 17:20
  • cvičí Rudolf Rosa v pondělí 16:30-18:00 v N8
    • cvičení pro kruh 37 paralelky X bakalářských studentů informatiky
  • navazuje na cvičení Algoritmizace 1 s Jiřím Šejnohou 15:40-16:25 v N8
    • cvičení Programování a Algoritmizace jsou svázaná, navštěvujte tedy na sebe navazující cvičení!
  • cvičení pro pokročilé má Martin Mareš v úterý (9:50-12:10 v N2)

Kdykoliv cokoliv potřebujete, napište mi na rosa@ufal.mff.cuni.cz (nebo mě oslovte po cvičení). Budu rád, když předmět e-mailu bude mimo jiné obsahovat kód předmětu (NPRG030), mám na to nastavené e-mailové filtry.

Obsah této stránky

Konzultace

  • cvičení budou doplňovat interaktivní konzultace
    • pravidelné konzultace během semestru jsou každé pondělí v N8 18:00-18:30 (tedy hned po cvičení, na stejném místě)
    • individuální konzultace si se mnou domlouvejte podle potřeby (napiště mi e-mail)
  • konzultace je pro vás, je to ideální příležitost, když s něčím potřebujete poradit nebo pomoct, například:
    • napsal jsem tenhle kus kódu a nefunguje to, proč?
    • něčemu jsem na cvičení nerozuměl a chtěl bych to vysvětlit znova a lépe
    • mám dotaz k něčemu ze cvičení nebo z přednášky
    • mám dotaz k něčemu co nebylo na cvičení ani přednášce
    • nerozumím zadání domácího úkolu
    • rozumím zadání domácího úkolu, ale potřebuju poradit, jak ho řešit
    • mám nějakou nejasnost/otázku/problém týkající se mého studia (ne nutně předmětu Programování 1)
    • atd.
  • jednak budu vyhlašovat hromadné konzultace, které se můžete účastnit všichni
  • jednak si budeme dle potřeby domlouvat soukromé konzultace
    • napište mi mail, pokud se chcete domluvit na konzultaci
    • některým z vás občas nabídnu konzultace i sám, třeba když si všimnu, že zjevně máte nějaké problémy -- ale raději se ozvěte sami, ne vždy si ne všeho všimnu

Cvičení 2022/2023

  • 3.10. hello world (sčítání, násobení, input)
  • 10.10. if (BMI)
  • 17.10. while (Colatz, ZOO)
  • 24.10. for (ZOO v listu)
  • 31.10. funkce a sort (umocni, najdi minimum)
  • 7.11. třídy a spojáky (tichá pošta)
  • 14.11. spojáky (oranžový expres)
  • 21.11. čtení souborů, zapisování do souborů, dict (zase BMI)
  • 28.11. rekurze (zaplacení částky mincemi)
  • 5.12. prohledávání do hloubky a do šířky
  • 12.12. co se nestihlo (defaultdict, list comprehension, set, výjimky, moduly a importy)
  • 19.12. testování (unit testy), grafika

3.10.

  • přihlášení k počítači
    • jméno = SIS login (seznam)
    • heslo jako do SIS
    • problémy s účty řeší SISAL
  • vzájemné seznámení
  • Hello world
  • programování v Pythonu přímo v prohlížeči snadno a rychle
  • pár jednoduchých věcí na úvod
    • 5+6
    • 3*7
    • 8-2
    • 1/3
    • 5*"ptakopysk"
    • "ptakopysk" + "podivný"
    • a=5
    • b=6
    • a+b
    • zvire="ptakopysk"
    • zvire=input()
  • Visual Studio Code: https://code.visualstudio.com/
  • podmínky na zápočet: domácí úkoly, závěrečný test, zápočtový program
  • konzultace
  • komunikační kanály
    • e-mail rosa@ufal.mff.cuni.cz
    • SIS
    • Recodex
    • (v případě zájmu jiné kanály)
      • (máte pro svůj ročník/kruh nějakou diskuzní skupinu? Facebook/Discord/?)
  • Recodex

10.10.

  • K úkolům
    • pozor na Recodex, je přísný!
  • na přednášce bylo(?)
    • print, input
      • to už jsme cvičili posledně
      • print(a, b, c, sep="_", endl="!!!\n")
    • f stringy?
      • text = f"Ahoj, já jsem {jmeno}, kdo jsi ty?"
    • krokování asi nebylo? ale to si stejně zkusíme
  • na přednášce snad bude(??)
    • int, float, str
    • if-elif-else
    • while
    • ale pocvičíme to už dneska (while možná nestihneme)
  • zdvojovadlo: zeptá se uživatele na (celé) číslo, vypíše jeho dvojnásobek
    • ze vstupu dostanu string (textový řetězec), na číslo ho přetypuju takto:
      • cislo = int(text)
    • úprava: pro kladné číslo vypíše jeho dvojnásobek, pro záporné číslo vypíše jeho trojnásobek
  • umocňovadlo: zeptá se uživatele na (celé) číslo, vypíše jeho druhou mocninu
    • úprava: pro kladné číslo vypíše jeho druhou mocninu, pro záporné číslo vypíše jeho třetí mocninu
  • zkusit si krokovat program ve VS Code
  • interaktivní výpočet BMI (souvisí s domácím úkolem)

    • napište jednoduchý program

    • program se zeptá uživatele na vstup, a to na jeho hmotnost (v kilogramech) a výšku (v metrech)

    • vypočítejte uživatelovo BMI, dle vzorečku hmotnost / výška2

    • vypište, zda má uživatel váhu v pořádku, či zda má podváhu či nadváhu

      • normální váha je při BMI 18.5 až 25, méně je podváha, více je nadváha

      • volitelně: vypište podrobnější hodnocení

      • volitelně: řekněte uživateli, jaké je pro jeho výšku rozmezí ideální váhy (např. od 85.7 kg to 98.2 kg)

      • volitelně: se znalostí průměrné hustoty lidského těla (1000 kg/m3) odhadněte objem uživatele, a spočítejte například, jaký by měl uživatel průměr a obvod, pokud by měl stejnou výšku ale tvar válce, případně jaký by měl průměr a obvod, pokud by měl tvar koule

​​​

17.10.

  • na přednášce snad bylo
    • while
    • seznam (list) -- to možná procvičíme až příště, uvidíme
  • program: uživatele se na nic neptá, vypíše druhé mocniny čísel od 1 do 20
  • hra: počítač si myslí číslo, uživatel ho hádá
    • import random
    • cislo = random.randint(0, 20)
    • uživatel hádá, dokud se netrefí, jinak program řekne, jestli to bylo moc nebo málo
  • zkusit si pustit program v terminálu, nezávisle na VS Code
    • Windows terminál: Win+R, cmd, Enter
    • Linux terminál: Ctrl+Alt+T
    • potřeba pomocí cd přejít do správného adresáře
      • cd C:\Nějaká\Cesta\Ke skriptům
      • např. "cd Documents", pokud si kódy ukládáte do dokumentů
      • možná taky "cd OneDrive\Documents" pokud Vaše dokumenty jsou ve skutečnosti OneDrive dokumenty
    • pak to nejspíš bude něco takového (na labových Windows jsme zjistili, že "python" spustí Python verze 2 a "py" spustí Python verze 3, takže chceme "py"):
      • py muj_program.py
      • python3 muj_program.py
  • Collatz conjecture

    • "Vezměme jakékoliv kladné celé číslo n. Pokud je n sudé číslo, vydělíme jej dvěma, získáme tak n / 2. Pokud je n liché číslo, vynásobí se třemi, přičte se jedničku, tj. 3n + 1. Tento postup se dále opakuje. Domněnka je taková, že nezáleží na tom, jaké počáteční číslo n je zvoleno – výsledná posloupnost vždy nakonec dojde k číslu 1."
    • Vstup = číslo n, vypisujte jednotlivé kroky, nakonec vypište počet kroků.
    • Dělitelnost vhodně zjistíme pomocí operátoru modulo (zbytek po dělení):
      • 17 % 2    # vrací 1
      • 24 % 2    # vrací 0
  • inventura v zoo
    • každý řádek vstupu (každý input() ) je zvíře, např::
      • tygr
      • lev
      • luskoun
      • lenochod
      • tygr
      • lev
      • orangutan
      • bobr
      • tygr
      • kanec
      • ptakopysk
      • konec
    • vstup končí slovem "konec"
    • postupně několik úloh (všichni by měli zvládnout aspoň úlohy 1-6, podle času i víc až všechny)
      1. Čtěte vstup, pro každé zvíře vypište "V zoo je zvíře"
        • tj. například pokud je na vstupu ondatra, vypište "V zoo je ondatra"
      2. Je v zoo tygr?
      3. Kolik je v zoo kusů zvířat?
      4. Kolik je v zoo tygrů?
      5. Kolik je v zoo tygrů a kolik lvů?
      6. Porovnávání zvířat trapně
        • Vždy po dvě po sobě jdoucí zvířata A B vypište "A je lepší než B"
        • např. "orangutan je lepší než bobr"
        • tj. musíte si vždy pamatovat, které zvíře máte teď i které zvíře jste měli minule (a to co máte teď se stane pro další otočku cyklu zvířetem minulým)
        • a taky pro první zvíře ještě nemůžete nic říct, nejdřív musíte načíst dvě zvířata...
      7. Jak je dlouhý tygr? Tygr je dlouhý 4. A ptakopysk je dlouhý 9.
        • len("ptakopysk")
        • Vypište postupně každé zvíře v zoo a jeho délku.
      8. Jaká je celková délka všech zvířat v zoo?
      9. Jak dlouhé je nejdelší zvíře?
      10. A které to je?
      11. Porovnávání zvířat podle délek
        • Pro každá dvě po sobě jdoucí zvířata vypište, které je delší než které:
        • lev je kratší než oragnutan
        • orangutan je delší než bobr
        • bobr je stejně dlouhý jako tygr
        •  

24.10.

  • na přednášce bylo (?)
    • for
    • list (seznam, pole)
    • funkce? -- to můžem nechat na jindy
  • inventura v zoo pomocí listu a for-cyklu, další úlohy (předpokládám že stihneme zhruba prvních 11 úložek, uvidíme)
    1. Vytvořte si seznam zvířat v zoo jako list (s opakováním, některé zvíře může být víckrát).
    2. Vypište všechna zvířata.
    3. Kolik je v zoo tygrů?
    4. Vypište třetí zvíře.
    5. Vypište předposlední zvíře.
    6. Vypište prvních 10 zvířat.
    7. Vypište posledních 5 zvířat.
    8. Vypište každé druhé zvíře.
    9. Vypište všechna zvířata začínající na L.
    10. Vytvořte seznam všech zvířat začínajících na L (a nějak ho vypište).
      • Do seznamu se přídává pomocí seznam.append(zvire)
    11. Počet po sobě jdoucích zvířat od L.
      • Nechť občas po sobě následuje několik zvířat, která všechna začínají na L.
      • Meziúloha: pro každou sekvenci po sobě jdoucích zvířat od L vypište její délku.
      • Úloha: jaký je maximální počet po sobě jdoucích zvířat od L?
      • Aneb jaká je maximální délka souvislé posloupnosti zvířat začínajících na L?
      • Návodné myšlenky:
        • pokud jsem teprve začal, tak dosavadní maximální délka je 0
        • pokud aktuální zvíře nezačíná na L, tak aktuální délka posloupnosti zvířat na L je 0
        • pokud aktuální zvíře začíná na L, tak aktuální délka posloupnosti zvířat na L je o 1 vyšší než byla v předchozím kroku
        • je aktuální délka posloupnosti zvířat na L vyšší než dosavadní maximum?
        • v této úloze není nutné si pamatovat tu samotnou posloupnost zvířat, stačí si pamatovat její délku
      • Tip: vyřešení této úložky vám pomůže při řešení domácího úkolu.
    12. Vypište zvířata v maximální souvislé posloupnosti zvířat na L.
    13. Maximální počet po sobě jdoucích zvířat začínajících stejným písmenem.
    14. Vypište postupně všechna zvířata začínající na jednotlivá písmena slova dikobraz
      • ​​Pro procházení všech písmen slova můžete slovo nejdřív převést na seznam list("dikobraz")
      • Ale ani to není nutné, přes string jde i přímo iterovat for cyklem, takže stačí přímo použít
        • for pismeno in "dikobraz":
    15. Vypište nejdřív všechna zvířata začínající na a, pak všechna začínající na b, a tak dále, až po všechna začínající na z
    16. Z důvodu koronaviru Pražská zoo zkrachovala a všechna zvířata se přesunou do Plzeňské zoo.
      • Udělejte si dva seznamy zvířat, jeden pro Prahu a jeden pro Plzeň.
      • Spojte seznamy dohromady.
    17. Vzniká nová zoo na Kladně!
      • Vezměte zase seznam zvířat v Plzni a v Praze.
      • Na Kladno půjde první třetina zvířat z Prahy a poslední třetina zvířat z Plzně.
      • Délku seznamu zjistíte len(seznam)
    18. Křížení zvířat
      • Zkřižte zvířata, která jsou vedle sebe
      • Dvě zvířata zkřížíte tak, že vezmete první půlku prvního zvířete a druhou půlku druhého zvířete
      • Např. ovce+tygr = ovgr, kapybara+velbloud = kapyloud...
    19. Obrácená úloha: pro křížence najděte jeho rodiče
  • zdrojáky ze cvika: zoo.py.txt

31.10.

  • na přednášce bylo
    • funkce -- na ty mrkneme
    • třídy a objekty -- ty si asi necháme na jindy
    • na Algoritmizaci už byly sorty, takže i ty procvičíme
      • vše bylo na přednášce Algoritmizace, případně si připomeňte například zde: https://youtu.be/ROalU379l3U
      • na cvičení jsme si udělali bubble sort, pořádně si to procvičíte v domácím úkolu
  • hlavní téma: funkce
    • stručně projít a ukázat to hlavní o funkcích
      • def umocni(zaklad, exponent=2):
            vysledek = zaklad**exponent
            return vysledek
        
        cislo = 5
        cislo_na_druhou = umocni(5)
        print(cislo_na_druhou)
        
        print( umocni(10) )
        
        print( umocni(10, 3) )
        
        print( umocni(zaklad=10) )
        
        print( umocni(zaklad=10, exponent=4) )
        
        print( umocni(exponent=4, zaklad=10) )
        
        print( umocni(10, exponent=4) )
        
    • další cvičeníčko: naprogramujte funkci najdi_minimum(seznam)
    • co používat opatrně
      • funkce které mění to co dostaly jako vstupní argumenty (porušuje koncept "single-entry single-exit")
        • typicky by funkce měla vstupní argumenty používat read-only
        • výstup by si měla vyrobit ve vlastní proměnné (proměnných) a tu (ty) vrátit pomocí return
        • ale pokud třeba má funkce upravovat seznam, pak je neefektivní ho kvůli tomu kopírovat
          • příklad: setrid_seznam(seznam)
        • příklad: půjčíte kamarádovi fyzikální tabulky, aby si v nich něco našel, a on vám v nich přepíše vzorečky
        • příklad: půjčíte kamarádovi sešit, aby vám do něj napsal domácí úkol
    • co pokud možno NEpoužívat (kromě případu kdy k tomu máte dobrý důvod a víte co děláte)
      • definice funkce uvnitř definice funkce
        • to je zbytečně složité a navíc je to imho k ničemu
      • funkce které využívají globální parametry
        • je snesitelné je používat read-only (ale i tak je čistší je předávat přes argumenty)
        • je vysloveně nevhodné je měnit (a tam navíc snadno hrozí že to člověk naprogramuje špatně)
        • příklad: půjčíte kamarádovi tužku a on vám během psaní ještě sní svačinu
  • cvičení: funkce na úlohy z minulého cvičení
  • Zdrojáky ze cvika: funkce.py.txt  najdimin.py.txt  setrid.py.txt
  • domácí úkol: sort
    • implementujte aspoň jednu metodu třídění
    • pokud jich implementujete víc, dostanete bonusové body
    • v kódu definujte a následně použijte aspoň jednu funkci!
  • Pozor, váš cvičící má problém rozlišovat pojmy funkce a metoda a volně je zaměňuje!
    • vy se to naučte tak jak se to učí na přednášce, ať pak nemáte problémy u zkoušky z Programování 2

7.11.

Graf odpovědí Formulářů. Název otázky: Jaké názory máte na následující součásti programu cvičení. Počet odpovědí: .

  • tip: cvičeníčka viz odkazy dole nastránce
  • dnes:
    • třídy a objekty
    • spojové seznamy?
    • rekurze?
  • cvičení: tichá pošta
  • jednoduché objekty a metody
    • třída Clovek
    • má jmeno
    • má metodu rekni(text)
    • má metodu pozdrav
    • class Clovek:
          def __init__(self, jmeno):
              self.jmeno = jmeno
      
          def rekni(self, text):
              reknu = self.jmeno + ': ' + text
              print(reknu)
              return reknu
      
          def pozdrav(self):
              self.rekni("Ahoj, jsem " + self.jmeno)
      
      rudolf = Clovek('Rudolf')
      rudolf.rekni('ptakopysk')
      rudolf.pozdrav() 
  • dědičnost
    • řvoun je člověk, který řekne text NAHLAS
    • sprosťák je člověk, který promluvu končí "vole"
    • anonym je člověk, který neříká své jméno
    • zapomínáč je člověk, který zapomene první půlku toho co měl říct a řekne jen druhou půlku
    • pokémon je člověk, který umí říkat jen svoje jméno (třeba tak že místo každého slova řekne svoje jméno)
    • němý je člověk, který neříká nic
    • ...
    • class Rvoun(Clovek):
          def rekni(self, text):
              reknu = self.jmeno + ': ' + text.upper()
              print(reknu)
              return reknu
      
      petr = Rvoun('Petr')
      petr.pozdrav()
  • tichá pošta v listu
    • dám pár lidí do listu, postupně tichá pošta
    • zprava = "Na stropě je chleba s máslem, pošli to dál."
      lidi = [...]
      for clovek in lidi:
          zprava = clovek.rekni(zprava)
      
  •  
  • lineární spojové seznamy (tzv. spojáky)
    • volitelně s hlavou, s ocasem, cyklické, obousměrné
  • procvičit u tabule?
  • cvičení: tichou poštu překlopit do spojáku
  • tichá pošta ve spojáku
    • lidi jsou ve spojáku, každý ví kdo je po něm
    • vytvořit (postupně)
    • projít (vypsat)
    • posílat si text (s rekurzí či bez rekurze)
    • def rekni(self, zprava):
          print(self.jmeno, zprava, sep=':')
          return zprava
      
      def rekni(self, zprava):
          zprava = zprava + " vole"
          print(self.jmeno, zprava, sep=':')
          return zprava
      
      clovek = Clovek("Petr")
      
      clovek.dalsi = ...
      
      while clovek.dalsi != None ...
      
      def posli_to_dal(self, zprava):
          zprava = self.rekni(zprava)
          if self.dalsi != None:
              self.dalsi.posli_to_dal(zprava)
  • Zdrojáky ze cvičení: posta.py.txt
  • další operace (asi až příště)
    • vkládat (na začátek, na konec, za Petra, před Petra)
    • mazat (vše, poslední prvek, první prvek, Petra)
    • obrátit spoják
  •  

14.11.

  • dnes: Oranžový Expres (aneb další operace se spojáky, tentokrát s vlaky)
  • na přednášce byly funkce a objekty, to beru jako že už víceméně umíme
  • připravit: spoják vlak
    • vlak je takový dobrý příklad spojového seznamu
      • vlak má jednu mašinu a 0 až N vagonů
      • mašina ví jen co je za ní za vagon (nebo že za ní žádný vagon není)
      • vagon ví, co veze, kolik toho veze, a který vagon je za ním (nebo že za ním žádný vagon není)
      • (vagon by mohl vědět i který vagon je před ním; to by pak byl obousměrný spojový seznam, to si volitelně můžete zkusit taky -- je víc práce ho udržovat, protože se musí opravovat dvakrát tolik odkazů, ale některé operace se s ním dělají o trochu pohodlněji)
    • vyrobte si definice tříd Masina a Vagon podle popisu výše
      • u každá třídy stačí když vyrobíte metodu __init__() která nastaví příslušné datové položky (ale pokud chcete, udělejte si i další metody)
      • příklad (naznačený):
      • class Masina:
            def __init__(self, vagon_za_mnou=None):
                self.dalsi = vagon_za_mnou
        
        class Vagon:
            def __init__(self, naklad="brambory", mnozstvi=0, za_mnou=None):
                ...
        
    • vyrobte si jeden vlak ("Oranžový Expres"), který bude mít aspoň 5 vagonků vezoucích různý náklad
      • vagon může vézt například uhlí, dřevo, papír, krávy nebo zrní
      • množství můžete chápat jako číslo bez zřejmého rozměru; pro krávy má asi smysl mluvit o jejich počtu, pro zrní spíš o tunách
      • stejně jako v domácím úkolu nepoužívejte žádné listy, v nějaké proměnné si udržujte pouze mašinu, a přes tu pak budete přistupovat k vagonům (můžete samozřejmě použít nějaké dočasné proměnné při vytváření vlaku, ale ty berme skutečně jako dočasné)
         
      • například:
      • masina = Masina()
        masina.dalsi = Vagon()
        masina.dalsi.dalsi = Vagon("uhlí")
        masina.dalsi.dalsi.dalsi = Vagon("koťátka", 3)
        ...
        
    • tímto nám vznikl takzvaný seznam "s hlavou", tedy se speciálním prvkem (mašinou), který vždy existuje a odkazuje na první skutečný prvek seznamu (první vagon)
      • seznamy s hlavou jsou výhodné, snadněji se s nimi pracuje, neboť nemusíte tak složitě ošetřovat speciální případy jako přidání prvního vagonu, přidání vagonu na začátek, odebrání prvního vagonu (tedy prvku)...
    • tím máme připravený základní vlak, se kterým teď budeme cvičit
  • úložky s vlakem
    • pro každou úlohu vytvořte na mašině novou metodu
      • pokud možno parametrizovatelnou, tj. výchozí hodnota metody pridej_na_zacatek může být přidat vagon vezoucí 30 ptakopysků, ale mělo by být možné pomocí parametrů přidat i vagon vezoucí něco jiného
      • metoda teoreticky buď vytvořit vagon dle zadání, ale lepší asi je, pokud ta metoda dostane už vytvořený vagon jako parametr, to se vám bude hodit v některých cvičeních
      • pro přehlednost je vhodné, pokud každá metoda bude vypisovat, co dělá
    • některé úlohy mohou být pro vás vlak nesmyslné (třeba hledat vagony kde je množství nákladu víc než 30 pokud takové nemáte), v tom případě si buď upravte vlak anebo zadání úlohy :-)
    • jsou naznačené i bonusové úlohy, které programovat nemusíte (ale pokud chcete, tak můžete); ty jsou určené spíš pro ty, kteří jsou se standardními úlohami příliš rychle hotovi a pak se nudí (a pro ostatní případně dobrovolně na doma)
    • část 1 Nádraží: přidávání a prohledávání
      • přidejte na začátek vlaku (hned za mašinu) vagón vezoucí 30 ptakopysků
        • jakou asymptotickou složitost má tato metoda?
      • přidejte na konec vlaku (za poslední vagon) vagón vezoucí 50 bublin
        • jakou asymptotickou složitost má tato metoda?
        • jak upravíte mašinu, abyste tuhle operaci zvládli v konstantním čase?
      • vypište všechny vagony, které vezou náklad v množství aspoň 10
        • bylo by hezké, kdyby člověk mohl udělat prostě print(vagon) a Python by místo něčeho jako __main__.Vagon object at 0x7fab3d588358 vypsal třeba něco jako Vagon vezouci drevo v mnozstvi 30
        • toho lze snadno dosáhnout předefinováním metody __str__(self) kterou Python používá pro přetypování objektu daného typu na string (takže ta metoda musí vracet string!)
        • hodí se taky umět nějak kombinovat stringy a proměnné
          • na to je v Pythonu několik metod, používejte libovolnou z nich
          • Rudolf nejraději používá metodu str.format(), která ve stringu nahrazuje složené závorky {} za hodnoty proměnných dodaných jako parametry
          • naklad = 'uhlí'
            mnozstvi = 10
            popis = f'Vezu {naklad} v množství {mnozstvi}'
            print(popis)
            # vypíše: Vezu uhlí v množství 10.
            
          • má to i další možnosti jako uvnitř těch složených závorek specifikovat, který parametr tam vložit, jak ho zformátovat...
      • bonusová úloha: vypište celkové množství jednotlivých typů nákladu
        • a zkuste to zase bez listů a bez dictů (jak efektivní to bude?)
      • najděte vagon s největším nákladem
      • za vagon s největším nákladem připojte nový vagón obsahující 2 policisty
        • hledání vagonu s největším nákladem neprogramujte znova; kopírování kódu je častým zdrojem chyb (a proto se mu vyhýbáme), místo toho programujeme funkce a metody tak, abychom jednou napsaný kód mohli opakovaně využít! 
      • za vagon s policisty připojte nový vagon se zlatem
      • přidejte za mašinu vagon s uhlím
      • naložte nějaké uhlí do mašiny (snižte množství uhlí ve vagonu na polovinu)
      • a zase ten vagon odeberte
      • připojte někam vagon vezoucí vodu
      • a jedeme! (bonus)
        • to programovat nemusíte
        • ale můžete, naprogramujte třeba nějakou jednoduchou textovou animaci
        • hodit se vám asi bude Pythonová funkce, která prostě jen počká zadaný čas, například 1 sekundu:
        • import time
          print(masina)
          time.sleep(1)
          print(masina.dalsi)
          

 

    • část 2 Banditi: odebírání a přerovnávání
      • Vytvořte nový vlak ("vlak banditů"), který obsahuje jedniný vagon a v něm 5 banditů.
      • Banditi přepadli vlak! Přepojte vagon s bandity za mašinu našeho vlaku.
      • (Bonus) Banditi běhají po střeše vlaku, takže běžně obsah vagonů neovlivňují. Jinak bychom museli umožnit, aby vagon mohl obsahovat i více druhů nákladu, a přesun banditů po vlaku realizovat tím, že se vždycky odečtou z jednoho vagonu a přičtou do následujícího... To programovat nemusíte (ale případně můžete).
      • Banditi našli vagon s policisty a zabili je!
        • Najděte vagon, ve kterém jsou policisti, a nastavte v něm množství nákladu na 0 (anebo typ nákladu na "mrtví policisti"...)
      • Banditi jdou ukrást vagon se zlatem (ale nevědí, kde je, takže ho musejí nejprve najít)
        • Najděte vagon, jehož nákladem je zlato
        • Vypojte ho z vlaku (ale vlak zase spojte zpátky dohromady)
        • Vagon napojte na vlak banditů
      • Banditi zametají stopy: přepojte vagon s mrtvými policisty před vagon s vodou
        • Opět předpokládejte, že ani o jednom banditi nevědí, kde je, takže každý z těchto vagonů je nejdřív potřeba najít
        • Pozor, v jednosměrném seznamu je připojování před konkrétní vagon složitější než připojování za konkrétní vagon. Rozmyslete si, co s tím.
      • Banditi odjíždějí... Přepojte vagon s bandity zpátky na vlak banditů.
    • část 3 Druhé nádraží (tohle už jsou spíš bonusy... ale na domácí úkol jsou některé z nich dobrou průpravou)
      • Za každý vagon s množstvím nákladu více než 30 přidejte vagon s policisty v počtu odpovídajícím desetině množství nákladu
      • Najděte vagon s vodou a zdvojte ho
      • Najděte dvojice sousedních vagonů, které vezou totéž, a přeložte to do druhého z nich, první vypojte.
      • Rozdělte vlak na dva, do jednoho vlaku dejte vagony vezoucí věci od písmen A-K, do druhého ostatní (stringy jde porovnávat nejen na rovnost, ale i na větší/menší než)
      • Najděte všechny vagony s množstvím nákladu menším než 10 a přepojte je na konec vlaku se zachováním jejich pořadí (zamyslete se nad složitostí)
      • Otočte vlak, tj. přeskládejte vagonu do jiného vlaku, kde budou v opačném pořadí
        • Jakou to bude mít složitost? Zkuste to v lineárním čase (ale pochopitelně stále bez listů a podobných struktur).
      • Seřaďte vlak podle objemu nákladu od nejnižšího k nejvyššímu
        • Aneb implementujte nějaký sort nad spojovým seznamem
        • Některé sorty jsou na to vhodnější než jiné
        • Minimálně jeden ze sortů lze pohodlně implementovat i nad jednosměrným spojovým seznamem
        • Jiné sorty zase může být o hodně pohodlnější dělat nad obousměrným spojovým seznamem
  • Zdroják ze cvika: vlak.py.txt

21.11.

  • dnes: čtení ze souborů a psaní do souborů; dict
  • vím že BMI jsme už dělali, o to snazší to pro vás bude
  • koho by nebavilo dělat to co už dělal, tak si to upravte a dělejte něco jiného, například:
    • vstupem je nějaký textový soubor s textem v angličtině (třeba kus genesis)
    • část 1 přeskočte
    • část 2: spočítejte počet řádků a počet slov v textu, průměrný počet slov na řádek, průměrnou délku slova ve znacích... vypište celý text ale z každého slova vypište jen první 3 znaky... vypište jen slova začínající velkým písmenem ("Aaaa".istitle())...
    • část 3: vypište výsledek do souboru místo na standardní výstup
    • část 4: vyrobte si v dictu malý překladový slovníček a pomocí něj některá anglická slova ze vstupu přeložte do češtiny a vypište text takto částečně přeložený (pokud je slovo ve slovníčku, vypište ho česky, pokud ne, vypište původní anglické slovo); případně i interaktivní mód kde načtete slovníček ze souboru do dictu, uživatel pak zadá slovo/slova a vy slovo po slově přeložíte
    • zkrátka postupujte přibližně podle popisu cvičení níže, akorát prostě místo BMI pracujte s textem...
  • cvičení: výpočet BMI (volitelné součásti dělejte jen pokud chcete a jen pokud máte hotový základ)
    • část 1: interaktivní výpočet BMI -- tohle už máte hotové ze dřív
      • napište jednoduchý program (který pak budeme v dalších částech cvičení upravovat)
      • program se zeptá uživatele na vstup, a to na jeho hmotnost (v kilogramech) a výšku (v metrech)
      • volitelné: přijímejte vstup v různých formátech (například s desetinnou čárkou místo desetinné tečky)
      • vypočítejte uživatelovo BMI, dle vzorečku hmotnost / výška2
      • vypište, zda má uživatel váhu v pořádku, či zda má podváhu či nadváhu
        • normální váha je při BMI 18.5 až 25, méně je podváha, více je nadváha
        • volitelně: vypište podrobnější hodnocení
        • volitelně: řekněte uživateli, jaké je pro jeho výšku rozmezí ideální váhy (např. od 85.7 kg to 98.2 kg)
        • volitelně: se znalostí průměrné hustoty lidského těla (1000 kg/m3) odhadněte objem uživatele, a spočítejte například, jaký by měl uživatel průměr a obvod, pokud by měl stejnou výšku ale tvar válce, případně jaký by měl průměr a obvod, pokud by měl tvar koule
    • část 2: načíst vstupy ze souboru
      • vstup je teď v souboru, který má na každém řádku tři informace oddělené mezerou: jméno hmotnost výška
      • soubor si vyrobte, může vypadat např. takhle:
        • Rudolf 83.3 1.78
          Anna 56.2 1.62
          August 130 1.3
      • načítejte postupně data ze souboru; vyberte si jednu z možností jak pracovat se souborem:
        • drzadlo = open('vstup.txt', 'r')
          for radek in drzadlo:
              polozky = radek.split()
        • with open('vstup.txt', 'r') as drzadlo:
              for ...
      • nastudujte si jak funguje na stringách metoda split()
        • podle nějakého oddělovače naseká string na kousky a vrátí to jako list
        • pokud zadáte oddělovač -- třeba '.' -- tak kousky oddělené oddělovačem budou tvořit prvky vráceného listu (a můžou být i prázdné)
          • "Ahoj. Já jsem Rudolf... Super, že.".split(".")
            # vrátí následující list:
            ["Ahoj", " Já jsem Rudolf", "", "", " Super, že", ""]
        • pokud ale oddělovač nezadáte, split se chová magicky, oddělovačem je jeden nebo několik bílých znaků (mezera, konec řádku, tabulátor...) a vrácený seznam nemá prázdné prvky; což právě člověk dost často chce!
          • "   Ahoj já jsem      Rudolf    ".split()
            # vrátí následující list:
            ["Ahoj", "já", "jsem", "Rudolf"]
      • pokud máte soubor ve stejné složce ve které spouštíte Python, mělo by to fungovat
      • pokud máte soubor jinde, můžete zadat místo názvu souboru celou cestu, např.: 
        • open('C:\Documents and Settings\Dokumenty\vstup.txt', 'r')
      • v Recodexu vždy bude soubor ve stejné složce takže stačí jen jméno souboru
      • pro každý řádek spočítejte BMI člověka a vypište hodnocení na výstup
      • volitelně: spočítejte a vypište nějaké statistiky celého souboru, například průměrnou výšku, hmotnost a bmi, směrodatné odchylky, počet lidí s jednotlivými kategoriemi dle BMI, medián BMI, modus kategorie BMI...
    • část 3: vypsat výstupy do souboru
      • hodnocení jednotlivých lidí nepište na standardní výstup, ale do souboru; vyberte si jednu z možností jak pracovat se souborem (když soubor po psaní nezavřu, tak se to co jsem do něj psal neuloží!):
      • zapisovadlo = open('vysledek.txt', 'w')
        ...
        print(a, b, c, file=zapisovadlo)
        ...
        zapisovadlo.close()
      • with open('vysledek.txt', 'w') as zapisovadlo:
            ...

        (zavře se samo)
      • volitelně: uživatel má možnost si zadat jména souborů (ale pokud nezadá, použije se nějaká výchozí hodnota)
      • volitelně: vytvořte i druhý soubor, kam zapíšete souhrnné statistiky
    • část 4: načíst data ze souboru, pak interaktivně odpovídat na dotazy o jednotlivých lidech
      • budeme potřebovat dicty
        • dict lze chápat jako slovník, ale lepší je to chápat jako tabulku o dvou sloupcích
          • první sloupec je klíč, ten musí být unikátní a musí to být nějaký jednoduchý typ (string, int, float, tuple), pod klíčem do dictu ukládáme hodnoty a zase je v něm hledáme
          • druhý sloupec je hodnota, která je tam pod daným klíčem uložená, a může být libovolného typu (string nebo jiný jednoduchý typ, ale klidně i celý list, dokonce i dict, tj. můžete například mít dict dictů...)
        • takže například takovýhle dict:
          • mesice = dict()
            mesice['leden'] = 31
            mesice["unor"] = 28
            mesice[2] = 28
        • odpovídá takovéhle tabulce:
          • klíč hodnota
            'leden' 31
            'únor' 28
            2 28
        • stejné hodnoty se můžou opakovat, ale klíče nikoliv -- pokud pro stejný klíč potřebujete uložit víc hodnot, musíte to nějak obejít, například tam pro ten klíč jako hodnotu uložit list a do něja dát ty jednotlivé hodnoty které tam chcete mít
        • čtení i zapisování se u dictu dělá přes notaci dict[klíč], a na přítomnost klíče se můžu ptát pomocí "in", např.:
          • mesice[2] = 29  # už existovalo, změnil jsem
            mesice[3] = 31  # ještě neexistovalo, vytvořil jsem
            delka_ledna = mesice['leden']
            delka_brezna = mesice['brezen']  # spadne, klíč neexistuje!
            if 'brezen' in mesice:  # True pokud klíč existuje, nespadne
                delka_brezna = mesice['brezen']
            else:
                print('Délku března neznám.')

             
      • a teď k úloze
        • data o lidech ze vstupního souboru si uložte do dictu
        • klíčem je jméno, hodnotou je BMI
        • obezity = dict()
          ...
          obezity[jmeno] = hodnoceni
        • interaktivně se ptejte uživatele na jméno člověka
        • pokud člověka znáte, vypište jeho BMI a hodnocení
        • pokud ne, oznamte to
        • if klic in muj_dict:
              hodnota = muj_dict[klic]
      • volitelně: interaktivní část je ve while cyklu, v každé obrátce odpoví na jeden uživatelův dotaz na jméno
      • +volitelně: po zadání speciálního vstupu (např. "konec") vypíše souhrnné statistiky o lidech, na které se uživatel ptal, a ukončí se
      • +volitelně: v cyklu jen uživatel zadává jména, program jen potvrzuje, po ukončení speciálním vstupem vypíše výstupy do souboru
  • Zdrojáky ze cvika: pokus_s_dicty.py.txt bmi2.py.txt bmi.txt

28.11.

  • rekurze
  • úloha 1: faktoriál (společně)
    • vytvořte funkci faktorial(n), která pro přirozené číslo n vrací n!
    • varianta bez rekurze: for-cyklus
    • varianta s rekurzí
      • pro n = 1 rovnou vrátíme 1
      • pro n > 1 vrátíme n*faktorial(n-1)
      • tj. funkce zavolá samu sebe pro n o 1 menší, a až se vrátí výsledek, vynásobí ho n a vrátí
      • je dobré si to prokrokovat a podívat se jak se zanořují volání té funkce a pak se zase vynořují
      • dobré je i tušit, jak se to vyhodnocuje
        • když dojde na volání funkce, uloží se aktuální stav výpočtu na zásobník
        • provede se funkce
        • funkce vrátí návratovou hodnotu (return)
        • ze zásobníku se obnoví předchozí stav výpočtu, na místo volání funkce se jakoby dosadí návratová hodnota
  • úloha 2: Matfyzák v obchodě (zaplacení částky mincemi)
    • Matfyzák nakupuje v obchodě, má nákup za celkovou cenu N (to je tedy vstup)
    • Matfyzák má nekonečně mnoho pětikorunových, dvoukorunových a korunových mincí
    • Matfyzáka zajímá, jakými všemi způsoby může částku zaplatit
    • vypište všechny možné kombinace mincí, které dávají správný součet
      • na pořadí nezáleží, tj. 5+2 je totéž jako 2+5
      • (tip: co takhle hledat jen monotónní posloupnosti mincí?)
    • řešte to pomocí rekurze!
      • tip: chci nějak zaplatit 43 Kč, tak dám třeba 5 Kč, a tím jsem to převedl na problém jak zaplatit 38 Kč
        • anebo dám 2 Kč, a pak řeším jak zaplatit 41 Kč
      • tip: vypisovat mince průběžně sami zjistíte že není dobrý nápad
        • lepší nápad je vždycky vypsat kombinaci mincí až když dojdete k 0
        • je tedy potřeba si do vnořené funkce nějak předávat seznam již použitých mincí
        • možností jak to udělat je víc, zkuste dát dohromady nějakou fungující variantu
        • a pak se případně zamyslete/zamyslíme nad efektivitou
  • úloha 3: zaplacení částky mincemi s omezenou zásobou mincí (možná to stihneme, možná ne a bude to tedy úloha navíc)
    • úprava: mincí je omezená zásoba
    • pro účely téhle úlohy si klidně "natvrdo" vytvořte nějaký dict, ve kterém budete mít uloženo, kolik máte k dispozici kterých typů mincí (anebo si vymyslete, jak to na vstupu zadat)
    • nyní je potřeba si vždy hlídat aktuální stav zásoby mincí
      • buď při rekurzivním volání předat funkci kopii stavu zásob mincí s aktuálními hodnotami
        • to je o chlup jednodušší na naprogramování, ale méně efektivní, protože se furt něco kopíruje
      • nebo to nekopírovat, používat jen jednu globální zásobu
        • při rekurzivním volání se aktualizuje zásoba odebráním použíté mince
        • a po vynoření z rekurze se tam ta použitá mince zase musí vrátit! Backtrackujeme, aneb vracíme se po vlastních stopách do předchozího stavu, tak musíme zajistit, aby ten předchozí stav seděl se vším všudy.
        • to je o chlup náročnější na naprogramování, ale výpočetně efektivnější, protože se ušetří to kopírování
      • a třeba vymyslíte i jinou variantu
  • domácí úloha: domino
  • zdrojáky ze cvika: zaplatit.py.txt fakt1.py.txt

5.12.

  • z minula chybí
    • jak načítat standardní vstup po řádkách bez zarážky na konci
  • připomenout
    • zadání zápočtových programů
  • prohledávání do hloubky a do šířky
  • Cesta králem na šachovnici (délka) -- viz Recodex
    • Program bude hledat nejkratší cestu šachovým králem na šachovnici 8x8, kde na některá políčka nelze vstoupit.
    • Zamyšlení nad tím jak to řešit
      • samostatně
      • ve dvojicích/skupinkách
      • společně
    • Řešení
    • Bonus (není v Recodexu): vypište též seznam políček, po kterých má král jít
       
  • Jezdec na obdélníkové šachovnici -- viz Recodex
    • V této úloze budete pro zadanou šachovnici a zadanou pozici jezdce na šachovnici rozhodovat, zda může jezdec postupně projít celou šachovnici tak, aby každé její pole navštívil právě jednou.
    • Opět nejdřív zamyšlení a pak řešení...
  • Dnes se v Recodexu objevuje poslední domácí úkol "Cesta věže"
    • Tím jsou zadány všechny úkoly
    • Standardní počet bodů za úkoly je 100
    • Je třeba získat aspoň 80%, tj. aspoň 80 bodů
    • K získání bodů lze využít i bonusové úlohy
    • Za body nad limit 80 bodů získáváte více času na zápočtový test, v poměru 1 minutu navíc za každý bod
      • Pokud např. na zápočtový test bude 75 minut a máte v Recodexu 93 bodů, máte na test 75+(93-80) = 88 minut
  •  
  • Pokud zbude čas tak ještě binární vyhledávací strom
    • uzel obsahuje například jméno člověka a jeho věk (věk je klíčem)
    • úlohy
      • vložit prvek do BVS
      • vyhledat prvek podle klíče
      • nalézt maximum
      • určit počet uzlů ve stromě
      • určit výšku stromu
      • volitelně další operace (např. delete); ale to si všechno můžete procvičit na bonusové Recodexové úloze "Banka" (TODO pokud ji Rudolf zadá)

12.12.

  • co zbylo: testy, výjimky, asserty, list comprehension, moduly a balíčky, name=main, defaultdict, set, tuple...
  • defaultdict
    • pocty_slov = dict()
      ...
      if "slovo" not in pocty_slov:
          pocty_slov["slovo"] = 1
      else:
          pocty_slov["slovo"] += 1
      
    • from collections import defaultdict
      pocty_slov = defaultdict(int)
      ...
      pocty_slov["slovo"] += 1
      # pokud klíč neexistuje, vrací pro něj výchozí hodnotu, což pro int je 0
      
    • seznamy_jmen = defaultdict(list)
      ...
      seznamy_jmen["R"].append("Rudolf")
      # výchozí hodnota pro list je prázdný list
  • list comprehension
    • # klasicky
      texty = ['5', '8', '10', '20']
      cisla = []
      for text in texty:
        cisla.append( int(text) )
      
    • # více Pythonovsky pomocí list comprehension
      texty = ['5', '8', '10', '20']
      cisla = [ int(text) for text in texty ]
    • # klasicky
      mocniny_sudych = []
      for cislo in cisla:
        if cislo % 2 == 0:
          mocniny_sudych.append( cislo**2 )
    • # více Pythonovsky pomocí list comprehension
      mocniny_sudych = [ cislo**2 for cislo in cisla if cislo % 2 == 0 ]
    • atd., může to být i celkem složité, lze i dict comprehension, lze i něco co vypadá jako tuple comprehension ale ve skutečnosti je to líně vyhodnocovaný generátor...
    • na list (a tedy i na list comprehension) jde aplikovat např. max(muj_list), sum(muj_list), muj_list.len()
      • jak spočítáte průměr z hodnot v listu?
  • set
    • a = {5, 6, 7}
      a.add(5)
      a.add(10)
      10 in a
      a.remove(6)
      a.discard(20)
      b = {5, 10, 20}
      a.intersection(b)
      a & b
      a.union(b)
      a | b
      a.difference(b)
      a - b
      
  • výjimky
    • try:
        něco kde může nastat chyba
      except TypOčekávanéChyby:
        nespadni ale poraď si s chybou
      except TypJinéOčekávanéChyby as e:
        poraď si i s touto chybou
        print(e)
      except:
        poraď si s libovolnou jinou chybou
        # ale asi nejde o očekávanou chybu, takže asi je lepší spadnout
      
  • assert
    • assert epsilon > 0, "Předpokládáme, že epsilon je vždy kladné!"
  • moduly a balíčky (packages)
    • import collections
      d = collections.defaultdict()
      
    • from collections import defaultdict
      d = defaultdict()
    • from my_other_file import MyClass
      from scitadlo import Scitadlo
      
    • if __name__ == '__main__':
    • from my_directory.my_file import *
  • zdrojáky z cvika: zbytky.py.txt lidi.py.txt posta.py_0.txt 

19.12.

testování

  • můžete testovat zcela ručně, ale lepší je to s testovacími balíčky
  • pytest je jednodušší (unittest je standardnější)
  • Jak testovat ve VS Code: https://code.visualstudio.com/docs/python/testing
  • class Scitadlo:
        def secti(a, b):
            return a + b
  • # "Ruční" testování
    
    from scitadlo import Scitadlo
    
    def test_jedna_dva():
        assert Scitadlo.secti(1, 2) == 3
    def test_zaporne():
        assert Scitadlo.secti(1, -2) == -1
    
    test_jedna_dva()
    test_zaporne()
    
  • # Pytest
    # Testovací skript je skript jehož jméno začíná "test_"
    # Importovat pytest obvykle ani není potřeba
    import pytest
    from scitadlo import Scitadlo
    
    # Test je funkce jejíž jméno začíná "test_"
    def test_jedna_dva():
        # testuje se pomocí assertů
        assert Scitadlo.secti(1, 2) == 3
    def test_zaporne():
        assert Scitadlo.secti(1, -2) == -1
    def test_necisla():
        # takhle se testuje vyhazování výjimek
        with pytest.raises(TypeError):
            Scitadlo.secti([], {})       
    
  • v terminálu ve správné složce: příkaz pytest
  • # Unittest
    # unittest vyžaduje specifické třídy a metody a dědění
    import unittest
    from scitadlo import Scitadlo
    
    class Testy(unittest.TestCase):
        def test_jedna_dva(self):
            self.assertEqual(Scitadlo.secti(1, 2), 3)
        def test_zaporne(self):
            self.assertEqual(Scitadlo.secti(1, -2), -1)
        def test_necisla(self):
            with self.assertRaises(TypeError):
                Scitadlo.secti([], {})       
    unittest.main()  

grafika (tkinter)

  • tkinter (nebo jiný balíček pro grafiku, např. Kivy)
    • from tkinter import *
      hlavni_okno = Tk()
      hlavni_okno.mainloop()
    • from tkinter import *
      
      hlavni_okno = Tk()
      hlavni_okno.title("Pokusná apka")
      hlavni_okno.geometry('350x200')
      
      popisek = Label(hlavni_okno, text="Ahoj světe")
      popisek.pack()
      
      def pozdrav():
          popisek.configure(text = 'Ahoj po kliknutí')
          print('Ahoj do konzole!')
      
      tlacitko_pozdrav = Button(hlavni_okno, text="Pozdrav!", command = pozdrav)
      tlacitko_pozdrav.pack()
      
      hlavni_okno.mainloop()
    • class Karticka:
          def __init__(self, text):
              self.text = text
              self.tlacitko = Button(hlavni_okno,
                      text = "KLIKNI", command = self.klik)
              self.tlacitko.pack()
      
          def klik(self):
              self.tlacitko.configure(text = self.text)
    • popisek = Label(hlavni_okno, text="Ptakopysk")
      popisek.grid(row=0, column=1)  # místo .pack()
  • úkol: naprogramujte pexeso
    • kartičky, kliknutím otočím, zezadu něco (číslo/slovo/obrázek), kliknutím otočím zpátky
    • pokud chci náhodně zamíchat list: random.shuffle(muj_list)
    • volitelně: kontrolovat nalezení stejných kartiček, počítat počet tahů, automaticky otáčet kartičky, víceuživatelský režim.....
  • zdroje pro samostudium

Pokyny

Požadavky na zápočet

  • domácí úkoly: aspoň 80% bodů
  • zápočtový test: aspoň 100% bodů
    • namísto posledního cvičení: 2.1.2023 16:30 N8 (sorry, prostě to tak vyšlo)
      • pokud neuspějete napoprvé, máte nárok na opravné pokusy (minimálně 2)
      • termíny dalších pokusů domluvíme po testu
        • druhý termín: 9.1.2023 16:30 N8
        • třetí termín: bude vyhlášen
        • možná další termín: buď 1.2.2023 14:30 nebo 3.2.2023 12:30 (upřesním)
        • případně poslední termín v ZS: asi 6.2.2023 14:30 nebo 9.2.2023 14:30 (upřesním)
    • 75 minut + minuta za každý bod navíc za domácí úkoly
      • minimum bodů za úkoly je 80, pokud např. máte 99 bodů za úkoly, tak máte +19 minut na test
    • v Recodexu; ale musíte to řešit fyzicky v učebně
      • rozsah obdobný domácímu úkolu
      • nutné splnit na 100%
    • povoleny libovolné zdroje kromě řešení zadané úlohy a aktivní komunikace (tj. můžete googlit, můžete koukat do slajdů, do svých poznámek, do řešení jiných úloh... ale nesmíte komunikovat s nikým)
    • na začátku kontrola totožnosti (přineste si ISIC)
  • zápočtový program
    • zadání dohodnout do 15.12.
    • odevzdání doporučeno do konce zimního zkouškového, maximálně do konce března
    • nutnost osobního předvedení (fyzicky nebo přes Zoom)

Domácí úkoly

Zápočtové programy

No need to thank me

  • Jedním z požadavků na zápočet je, aby každý z vás samostatně stvořil větší prográmek, který bude něco dělat.
    • Zadání si v tomto případě vymýšlíte sami, může to být úplně cokoliv
    • Mělo by to být něco většího než běžný domácí úkol, tak zhruba na úrovni tří domácích úkolů v jednom.
    • Můžete využívat libovolné existující knihovny a nástroje, ale musíte tam i nějakou podstatnou část naprogramovat sami.
  • Téma je nutné se mnou předem dohodnout
    • do 15.12. v SISu navrhněte téma (klidně i dřív)
      • modul Studijní mezivýsledky Grupíček
      • pole "zápočťák stručně": popište, co chcete dělat (max. 50 znaků)
      • pole "zápočťák podrobně": podrobně popište, co chcete dělat (3 až 10 vět)
    • jakmile tam něco vyplníte, SIS mi pošle mail a já na to v dohledné době kouknu
      • pokud mi zadání bude připadat dobré, tak ho rovnou v SISu schválím (pokud to máte povolené, SIS vám o tom pošle mail)
      • pokud mi zadání nebude připadat dobré, napíšu vám mail a doladíme to
    • téma si pokud možno vymyslete sami
      • to co si vymyslíte sami se vám nejlíp bude líp dělat a bude vás to víc bavit
      • pokud máte vágní nápad ale nevíte jak z toho udělat splnitelné zadání, popište mi to do mailu a já něco navrhnu
    • Holan má na webu hezky zpracované návrhy na témata
    • moje nehezky zpracované návrhy
  • Na zápočťáku začněte ve vlastní zájmu dělat co nejdříve
    • zkušenost ukazuje, že když si myslíte, že to budete mít za týden, bude to trvat spíš asi tak měsíc
    • je matfyzáckým zvykem na zápoč'ťáku dělat přes Vánoční prázdniny; ale během zkouškového na to taky asi budete mít nějaký čas
  • Zápočťák vypracujte do konce března
    • ale pokud chcete zápočet z Programování do konce února (pro účely kontroly studijních povinností), vypracujte ho nejpozději do konce zkouškového (tj. do 13.2.)
    • pokud zdrojáky zabalené v ZIPu projdou omezením na velikost v SISu, nahrajte je přímo do SISu ("zápočťák: kód (ZIP archiv)"); jinak zašlete e-mailem
  • Součástí zápočťáku je také dokumentace
    • ve zdrojových kódech používejte komentáře vysvětlující co která část kódu dělá (jak komentáře nemají vypadat viz obrázek)
    • pokud to dává smysl, přiložte i testovací vstupní data
    • v SISu vyplňte položku "zápočťák: dokumentace"
      • můžete dokumentaci buď vepsat přímo v SISu ("zápočťák: dokumentace (text)")
      • anebo nahrát do SISu jako soubor ("zápočťák: dokumentace (soubor)")
    • dokumentace by měla obsahovat
      • popis řešené úlohy
      • popis vstupů, výstupů, ovládání
      • popis principu řešení
      • popis použitých datových struktur a algoritmů
      • Vaše vlastní zhodnocení kvality Vašeho řešení (pokuste se být upřímní)
    • psaní dokumentace je dobrým cvičením například na v budoucnu vás čekající psaní bakalářské práce
    • dokumentace by měla zachycovat vše co je důležité či zajímavé (na co jste třeba hrdí)
    • dokumentace by se měla držet na vyšší úrovní abstrakce (popisovat některé důležité objekty a třídy užívané v programu je rozumné, popisovat každou jednotlivou proměnnou rozumné není
    • nějaké tipy jak psát dokumentaci: https://ksvi.mff.cuni.cz/~kryl/dokumentace.htm
  • Až budete mít zápočťák hotový, napište mi mail a domluvíme se na termínu osobního předvedení
    • sejdeme se v labu
    • vy mi program předvedete
    • já si ho taky vyzkouším
    • podívám se na zdrojový kód
    • pokud budu spokojen, máte tímto zápočťák splněn
    • pokud ne, dám vám program dopracovat

Další informace

  • kromě domácích úloh vřele doporučuji následující sbírku zejména jednodušších programovacích úloh: https://codingbat.com/python
    • podobně jako v Recodexu je kód automaticky vyhodnocen
    • narozdíl od Recodexu i vidíte správné i chybné vstupy i výstupy
  • nebo například zde: