|
|
Zdá se jim totiž, že demokracie je nějaký shora nařízený a nějakou garniturou spravovaný režim, a že je tedy vinou této garnitury, že prostě nenařídí morálku, vlastenectví a další dobra.
Inteligenti ovšem vědí, že je to (jimi vyrobená) iluze, nepochybují o tom, že demokracie je jen a jen způsobem neustálého vyrovnávání protichůdných zájmů rozmanitých skupin lidí, že je to napravování ve své podstatě nedokonalého lidského světa metodou malých kroků, každodenního vytloukání klínu jiným klínem, při neustálém respektování určitých základních principů (něčeho jako pravidel hry spíše než Pravdy).
Vědí, že co nadto jest, ideály a mravnost, není věcí této metody a tím méně státu, nýbrž svobodných (a tedy různých) občanů.
|
|
#2
|
Přesto se ale mnozí umanutě, znovu a znovu stylizují do role koncesovaných nápravců zkaženého světa, kteří jediní mohou a mají dávat:1 vládnoucím garniturám jedině platné recepty na mravnost.
(S/NWS/1996/ln96257:010-p2s47)
|
|
|
|
|
V přítmí blýskal zlatý medailónek kolem jejího hrdla.
Viktor si jej prohlédl zblízka.
Cítil, jak se žena chvěje, snad také zimou, uvědomil si, jako já.
|
|
#7
|
V plíšku byla vyražena hlava strážného andílka, jaký se dává:1 malým dětem, aby je uchránil před neštěstím.
(S/B/1989/adelheid:001-p852s4)
|
|
|
|
|
V ústavu je dnes asi čtyřicet dětí, více či méně postižených.
Veselých, milých, bez touhy vlastnit.
Se spoustou energie a radosti , kterou malují, tancují i zpívají.
|
|
#9
|
Radují se z lásky Akvinely, radují se z lásky, kterou si dávají:1 navzájem, i z malých úspěchů, kterých dosahují.
(S/J/1995/vl_10_95:045-p23s8)
|
|
|
|
|
Dokonce i Markéta sem přišla z jídelny, aby mu řekla, že by si měl pospíšit, jestli chce vlak stihnout. - Máš nejvyšší čas.
To bylo vše.
Ani políbit se ho nepokusila.
|
|
#10
|
- To se ti ten kříž zdá brzy těžký. - Nechci polibek. - Vždyť ti ho ani nedává:1. - Chce mě zlikvidovat. - Tak raději už jdi. - Řekl bych jí: Nemysli si, že se k tobě vrátím, ale nechci, aby to slyšeli rodiče.
(S/B/1995/matousek:003-p168s1)
|
|
|
|
|
To je věc okresních úřadů a v Praze magistrátu," říká dr. Šimáčková.
Úředníci pražského magistrátu s tím nesouhlasí.
Podle nich drží Černého Petra v rukou zřizovatel lékárny v tom kterém obvodě, tedy obvodní úřady.
|
|
#13
|
"My ale dáváme:1 pouze souhlas k registraci.
(S/NWS/1994/resp9431:001-p90s1)
|
|
|
|
|
Duchovní kontinuita klášterů se na Athosu udržela (Athos měl autonomii i v době nadvlády osmanské říše) -mniši žijí podle stále stejných pravidel a týmž ustáleným (pro našince poněkud nezvyklým) rytmem dne i rytmem roku s cyklem liturgických svátků jako před tisíci lety.
Právě tato hluboká tradičnost, zakotvení v systému pevně daných a staletími prověřených textů a úkonů, je pro jistou část mládeže velmi přitažlivá a Athos se stále více omlazuje.
Beze zbytku však zmizela mezinárodnost mnišského státu.
|
|
#14
|
Jednak pro pád většiny pravoslavných národů do komunismu, jednak pro politiku řecké vlády, která se bojí přílivu mnichů ze slovanských zemí -pro ni jsou právě takovou nevítanou emigrací jako jiná -a zásadně nedává:1 povolení ke vstupu na Athos těm, u nichž je předpoklad, že by zde chtěli jako mniši zůstat.
(S/NWS/1994/resp9431:001-p264s2)
|
|
|
|
|
Náš vstup do NATO je výsledkem celého vývoje země po roce 1989.
Ano, mnohdy to šlo s odřenýma ušima.
Ale je to za námi, i když hodně nás toho ještě čeká.
|
|
#25
|
Vstup do aliance nám dává:1 bezpečnost, ale je současně pro nás i závazkem do budoucna.
(S/NWS/1999/mf990313:046-p3s6)
|
|
|
|
|
Je-li tomu tak, kdo za tento smutný stav může?
Jistě pohodlnost, pasivita, paternalismus a jiné negativní stereotypy, jež si většina společnosti nese s sebou z předlistopadových časů.
Může za něj ovšem - a možná především - také Václav Klaus a vůbec politické elity země.
|
|
#28
|
Kdyby společnost skutečně vedly, dávaly:1 obsah, směr a rytmus vývoji, ode-vzdanost a obavy občanů by se tolik nerozmohly.
(S/J/1999/tyden99:1151-p7s4)
|
|
|
|
|
Různé účesy všelijakých barev nejsou posledním slovem ve snaze po jedinečnosti a zajímavosti.
Na pořad dne přicházejí kontaktní čočky.
Nejen ty, které zdůrazňují (anebo mění) přirozenou barvu očí.
|
|
#31
|
Hitem jsou takové, které každému oku dávají:1 jiné zbarvení...
(S/J/1997/story97:1399-p10s4)
|
|
|
|
|
Litovel - Historie zvítězila nad dopravou?
Kdo by tomu v době technokratů a automobilismu uvěřil.
Povedlo se to však v Litovli při rekonstrukci Svatojánského mostu přes řeku Moravu.
|
|
#34
|
Řemeslníci zde totiž dávají:1 středověkému mostu přibližně stejnou podobu, jakou měl na konci minulého století.
(S/NWS/1999/mf990320:358-p2s4)
|
|
|
|
|
Stát už sice není pánem veškerého hospodářství, ale zcela se vytratit ze scény nemůže.
Nedělá to ani v těch nejrozvinutějších tržních ekonomikách.
Dobré je, že byl konečně přijat transformační zákon.
|
|
#35
|
Není sice dokonalý a není vyloučeno, že bude pod tlakem zkušeností ještě vylepšován, nicméně základní perspektivu budoucích proměn dává:1 i našim zemědělcům.
(S/B/1992/havel1:015-p40s2)
|
|
|
|
|
Někdejší šéf odboru sportu a tělovýchovy na ministerstvu školství Jan Šorf vytvořil před dvěma lety materiál, kde seřadil okresy podle výše dotací z městských rozpočtů do sportu a tělovýchovy.
Na střední Moravě tehdy jasně vedla Olomouc, která podle orientačních čísel v materiálu dotovala sportovce více než dvanácti miliony korun.
Za ní skončil Šumperk s jedenácti miliony korun.
|
|
#40
|
Přerov dával:1 na sport pouze tři a půl milionu korun a Prostějov dokonce jen necelé dva miliony korun.
(S/NWS/1998/mf980921:241-p2s8)
|
|
|
|
|
Jde sice o rizikové operace, nicméně určité záruky požadují všichni jejich účastníci.
Záruky jsou i u této formy financování smluvně dohodnuty.
Každý nese určitou formu rizika, má jiné jištění své investice a očekává jiný výnos.
|
|
#45
|
Banka bude dostávat úrok průběžně, instituce rizikového kapitálu dávají:1 peníze na začátku a z krátkodobého hlediska nedostávají nijak moc, je to pro ně dlouhodobější záležitost.
(S/NWS/1995/hnh5:8485-p17s3)
|
|
|
|
|
Do konce roku začnou s vyplácením prvních částek Všeobecná stavební spořitelna Komerční banky (VSS) a Wüstenrot-stavební spořitelna.
Pouze ČS stavební spořitelna (ČS) hodlá stejně jako Hypo-stavební spořitelna poskytovat první úvěry ve druhé polovině příštího roku.
Podmínky jsou různé
|
|
#47
|
Úvěr se však po dvou letech spoření nedává:1 automaticky.
(S/NWS/1995/hnh5:22669-p6s1)
|
|
|
|
|
Co taky!?" "Co teď doma?"
Eva ohrnula spodní ret.
"Je to docela jiný.
|
|
#50
|
Dokonce mi dává:1 občas i peníze.
(S/B/1985/metracek:001-p810s2)
|
|
|
|
|
Někdejší idol stříbrného plátna, jenž dnes přijímá jen epizodní roličky za milionové honoráře, vystřídal také nespočet žen a psychiatrů;
nyní se - ukryt na vlastním tichomořském atolu Tetiaroa - zbavuje traumat z dětství.
Autorizovaným pamětem, které sepsal přede dvěma lety Robert Lindsey a jež nyní vydalo v edici Portréty nakladatelství Prostor, dal Brando podtitul Písně, které mě naučila matka.
|
|
#57
|
Až na poslední z téměř čtyř set stran vzpomínek však dává:1 rozhřešení i svému otci - a ještě s dovětkem, že "odpustit rozumem není vždy totéž jako odpustit srdcem".
(S/NWS/1996/mf960611:091-p2s5)
|
|
|
|
|
Článek ministra Igora Němce vzbuzuje dojem, že buď posuzuje situaci naší vědy z velké dálky, nebo se rozhodl pro pingpongovou taktiku, v níž nezáleží na meritu věci, ale na šikovném odpálení argumentů protivníka.
Řadě vědeckých pracovišť u nás v dohledné době hrozí reálné vyprázdnění.
Kdokoliv, kdo se vědou skutečně zabývá, může pana ministra ujistit, že oživit či znovuvytvořit zaniklý ústav, je tak těžké, jako vzkřísit mrtvého.
|
|
#58
|
Centrálním argumentem pana ministra je chudoba našeho hospodářství, které si prostě nemůže dovolit dávat:1 na vědu tolik jako vyspělé ekonomiky.
(S/NWS/1996/ln96022:036-p2s4)
|
|
|
|
|
Cézanne byl pro Frye ztělesněním uměleckého a estetického ideálu právě proto, že nedotáhl geometrickou abstrakci až do jejích kubistických důsledků a že jeho obrazy nejvíc naplňovaly představu "signifikantní formy" (significant form).
Termín "signifikantní forma" definoval Clive Bell v knize Umění (Art, 1914) jako formální uspořádání uměleckého díla podle "jistých neznámých a tajemných zákonů".38 Taková uspořádání a kombinace forem na nás pak určitým způsobem působí a stávají se objektivními nositeli estetické emoce.
Oba velcí literáti Skupiny Bloomsbury, E. M. Forster a Virginia Woolfová, byli formální estetikou Rogera Frye inspirováni, třebaže ji rozvíjeli po svém.
|
|
#63
|
E. M. Forster podobně jako Fry vidí obrovský význam umělecké formy v tom, že prostřednictvím formy dává:1 umění jistý harmonický řád chaotickému světu39 a stejně jako Fry hájí autonomnost umění.
(S/B/1995/hilsky:004-p52s2)
|
|
|
|
|
Vždy jsem měl pocit svěrací kazajky, pocit cizí chůze, cizích gest, cizího rytmu.
Pro vrchní jsem byl kavalírem, pro rodinu sucharonem, pro přátele bordelářem a pro ženské křenem.
Jak také nazvat muže, který pro šťastný úsměv nějaké pitomé ženské vyhodí zbůhdarma spoustu peněz?
|
|
#71
|
To, oč jde, dávají:1 totiž zdarma, a začnou-li se zahrnovat dary, vycení si svou píču tak, jako by ji měly celou ze zlata.
(S/B/1995/hanc:004-p628s6)
|
|
|
|
|
Samozřejmě tato nadace dělá prospěšné věci pro politiku, kterou podporuje CDU/CSU.
Jestli máte dojem, že na tom je něco podivného, je to odvážné tvrzení.
Jak byste chtěli vykazovat peníze, které by přišly společnosti?
|
|
#72
|
Proč neřeknete veřejně: vytváříme společnost, která by kontaktovala sponzory, již by dávali:1 ODS peníze?
(S/NWS/1998/pr980121:002-p7s2)
|
|
|
|
|
Pozdravila jsem ho, zastavil mletí a ztěžka dosedl na hromadu.
- My začali letos zas bláznit, řekne, otře si čelo a zapře ruce veliké jako lopaty do kolen.
Stavíme, támhle v cípu lesa.
|
|
#73
|
Oni na to dávaj:1 devadesát tisíc nenávratný půjčky, tak jsme si s manželkou řekli, že jim to nenecháme.
(S/B/1992/slunhod9:001-p27s3)
|
|
|
|
|
Je to i přes všechen ten nepořádek a bahno přece jenom první krůček k jaru.
A všichni už to vědí a cítí, že už je to tady.
Je to odvěká zkušenost, že to jaro přijde.
|
|
#74
|
Ale co nám vlastně dává:1 tu jistotu?
(S/NET/1998/clavis98:001-p169s4)
|
|
|
|
|
Jedním z mých návrhů je i návrh nového volebního zákona.
Jeho smyslem je prohloubit vazbu mezi voliči a zvolenými poslanci a zajistit stabilitu a dělnost budoucího parlamentu, budoucí vlády a vůbec našeho politického systému.
Je to návrh demokratický, vyvážený, obecně srozumitelný, který se snaží spojit výhody většinového i poměrného systému a odstranit jejich nevýhody.
|
|
#77
|
Prosím poslance, aby zákon tak zásadní důležitosti pro budoucí osud našeho demokratického státu, jakým je zákon volební, projednávali věcně, odpovědně a nepředpojatě a aby se pokusili neposuzovat ho jen z hlediska šancí, které dává:1 jejich straně, nebo dokonce jen jim osobně, ale z hlediska šance, kterou dává občanovi.
(S/NWS/1992/lnd92001:042-p36s4)
|
|
|
|
|
(Ávót III,5)
Ježíšovo slovo nestavělo posluchačům, kteří se namáhali pod "jhem Tóry", pod "tíhou zákona", ve výhled "konec zákona".
Jho i tíha zůstane, jen - Ježíšovo jho netlačí.
|
|
#85
|
Zdá se, že je to hned zřejmé, neboť - jak je stále znovu slyšet - Ježíš nedával:1 lidem tak těžké náklady jako farizeové, pro něž nebylo směrodatné jen Desatero, nýbrž také 613 příkazů a zákazů!
(S/B/1997/matous:004-p337s1)
|