Minimální kostry

Probrali jsme Červenomodrý metaalgoritmus na hledání minimálních koster. Detaily včetně kompletních důkazů je možně najít ve skriptech od Martina Mareše.

GUI

Na cvičení byl předveden jednoduchý program, demonstrující základy tvorby GUI ve vývojovém prostředí Lazarus.

Pokusím se zde uvést jednoduché HOWTO, které může pomoct při vytváření jednoduché grafické aplikace.

Jak na to?

  1. Spusťte Lazarus a zvolte:
    File -> New -> Project -> Application

  2. Měla by se zobrazit 4 nová okna:
    • Object inspector - zobrazuje hierarchii použitých objektů a umožňuje editovat jejich výchozí vlastnosti
    • Source editor - umožňuje editaci kódu hlavního modulu aplikace
    • Form1 - editovatelný prototyp hlavního formuláře (okna) aplikace
    • Messages - okno kam jsou vypisovány chybové zprávy během kompilace a debugování aplikace
  3. Do hlavního formuláře vložte nějaké ovládací prvky (např. tlačítko, spin box, timer...) z palety v hlavním okně programu. Lazarus main window
  4. Objeví se nové položky v Object inspektoru. V záložce Properties lze editovat výchozí vlastnosti právě vybraného objektu. V záložce Events máme možnost specifikovat co se stane v případě, že uživatel s daným objektem něco provede (např. klikne na tlačítko - událost OnClick).
  5. V Source editoru lze implementovat kód prováděný při jednotlivých událostech. V kódu se přitom můžeme odkazovat na ostatní objekty, které jsou uvedeny v Object editoru.