Organizační záležitosti

Několik věcí, které je dobré mít:

  • + účet v laboratoři na Karlíně (kvůli možnosti nalogovat se na počítač v učebně K11)
  • + účet v systému CodEx
  • + správně nastavenou skupinu v SISu
  • + funkční programovací prostředí. Existuje jich celá řada. Zápočtový test na konci semestru se ale píše v Turbo Pascalu 7.0. Existuje verze pro Windows 7. Prý by měla fungovat i ve Windows 8 - to ale nemám kde otestovat. Soubor stačí rozbalit a spustit v adresáři BIN program TURBO.EXE.

V úvodu cvičení bylo také řečeno, jaké jsou požadavky pro získání zápočtu. Časem budou na cvičení upřesněny detaily.

Jednoduché hlavolamy

Na cvičení jsme řešili následující úlohy:

  • VKZ - problém - Na jedné straně řeky máme tři entity (Vlk, Koza, Zelí), které chceme převézt na druhý břeh. Máme k dispozici loďku, ve které jsou dvě místa. Jedno místo vždy obsadí převozník a na druhém je možné transportovat maximálně jednu z transportovaných entit. Entity se musí hlídat:
    • Zůstane-li Vlk s Kozou bez dozoru, bude Koza sežrána.
    • Zůstane-li Koza se Zelím bez dozoru, bude Zelí sežráno.
    Vlk naštěstí Zelí nežere a převozníka poslouchá. Neumí ale řídit loďku ;) Jaká je nejlepší možná strategie pro převoz?
  • Osmisměna - Osm rodin si chce vyměnit své byty (do kruhu), přičemž stěhovácké firmy umí pouze vyměnit dvě rodiny a žádná rodina se nesmí stěhovat častěji než jednou denně. Za kolik dnů budou všechny rodiny přestěhovány? (Zájemcům o problematiku hromadného stěhování doporučuji film Kulový blesk.)
  • Spojování teček - Spojte jedním tahem 9 teček. Smíte poučít pouze rovné čáry.
  • Skákající žáby - 7 kamenů a 6 směrově persistentních žab. Tato logická hříčka už nějakou dobu koluje po internetu.
  • Tři domy a studny - je možné pospojovat tři domy a tři studny cestami tak, aby se žádné dvě cesty nekřížily? (Slavný topologický problém určitě ještě během studia potkáte.)
  • Princezna v hradě - V hradě je n dveří v dlouhé chodbě. Za jedněmi dveřmi nocuje princezna. Nevíme kde, ale víme, že se každou noc stěhuje o dveře vedle. Každou noc přijíždí do hradu princ a pokaždé smí otevřít jedny dveře aby zkusil královskou dceru najít. Když ji najde, bude se jí moct zeptat na číslo a příští schůzku si s ní už domluví SMSkou. Kolikrát musí přijet, aby měl jistotu, že princeznu najde?