ACMP
Funktor ACMP
(accompaniment) je funktor pro takové volné doplnění, které vyjadřuje způsob uvedením nějaké okolnosti (kterou tu představuje konkrétní nebo abstraktní předmět, osoba, nebo děj), která děj nebo entitu vyjádřenou řídícím slovem doprovází, spojuje se s ní v určité společenství, nebo naopak vyjadřuje vyloučení z tohoto společenství.
Subfunktory. Funktor ACMP
je blíže specifikován subfunktory. K tomu viz 6.13.1.1 - "Subfunktory pro funktor ACMP
".
Závislost na substantivu a na slovese. Doplnění s funktorem ACMP
rozvíjí substantiva a slovesa. Při závislosti na jménu je význam ne/doprovodu, ne/společenství zřejmější, při závislosti na slovese dochází k oslabení významu ne/společenství dvou entit a doplnění s funktorem ACMP
tu vyjadřuje spíše okolnost ne/doprovázející řídící děj.
Závislost na substantivu. K substantivu se doplnění s funktorem ACMP
vztahuje zvláště v následujících případech:
ne/společenství dvou a více osob nebo dvou a více předmětů (hypotakticky vyjádřená koordinace).
Příklady:
Tatínek s maminkou.ACMP
šli do divadla. obr. 6.29
babička bez dědečka.ACMP
všechno bez toho.ACMP
nejdůležitějšího
válečná plavidla včetně bojových letadel.ACMP
a bitevních vrtulníků.ACMP
Pozor! Tyto případy nejsou v tektogramatickém stromě zachyceny jako souřadná struktura. Byla zde dána přednost anotaci podle formy před anotací podle významu (podobně jako u tzv. nepravých závislých klauzí, viz 5.5.4 - "Nepravé závislé klauze"). Hypotakticky připojené doplnění je zachyceno jako závislé a má funktor ACMP
.
!!! K tomuto řešení bylo přistoupeno i z důvodu nejasných kritérii pro odlišení případů skutečné hypotaktické koordinace od případů, ve kterých se jedná o doprovod ve vlastním slova smyslu (například: král se svým sluhou).
do úzkého ne/společenství je dávána osoba s (konkrétním nebo i abstraktním) předmětem.
Příklady:
Do tramvaje nastoupila žena s květinou.ACMP
muž bez klobouku.ACMP
Závislost na slovese. Ke slovesu se doplnění s funktorem ACMP
vztahuje v případech:
vyjádření (zamlžené) okolnosti ne/doprovázející řídící děj.
Příklady:
Odešel s úsměvem.ACMP
na tváři. obr. 6.30
Vrátil se bez nálady.ACMP
Udělali to s úžasem.ACMP
K tomuto typu patří i vyjádření zamlžené okolnosti závislou klauzí připojenou spojovacím výrazem s tím, že nebo bez toho, aby. Efektivní kořen závislé klauze má funktor ACMP
proto, že použitý spojovací výraz nesignalizuje jednoznačný významový vztah mezi obsahy klauzí (například přípustku, účel, záměr, podmínku). Tuto nezřetelnost vyjadřujeme právě funktorem, ACMP
, který tu má platnost nezřetelného, zamlženého doprovodu, zamlžené okolnosti.
Příklady:
Koupili dvě sady lega s tím, že dají.ACMP
každému synovi jednu. obr. 6.31
Vyšetřovatel nakonec případ ukončil s tím, že oheň zapříčinila.ACMP
nedbalost pracovníků stavební firmy.
Požádal o příspěvky s tím, že dárci musí uvést.ACMP
i údaje o sobě.
Takové je stanovisko fotbalového klubu s tím, že na úkol přebudovat.ACMP
mužstvo zbývá ještě půl roku.
Oznámilo to ministerstvo zahraničí s tím, že nejprve budou stažena.ACMP
válečná plavidla včetně bojových letadel a bitevních vrtulníků.
Tenis může být podívanou i bez toho, aby po kurtě chodily.ACMP
polonahé děvy s tabulemi oznamujícími skóre.
Pozor! Předložkové skupiny s tím a bez toho jsou ve spojovacích výrazech s tím, že a bez toho, aby odkazovacími slovy. K tomu viz 5.5.3.1 - "Korelativní dvojice s odkazovacím slovem "ten"".
Pozor! Má-li doplnění s funktorem ACMP
vztah k substantivu a je s tímto substantivem v distančním postavení, determinuje vždy zároveň i slovesný děj (například: Tatínek šel do divadla s maminkou.) Uzel s funktorem ACMP
závisí v těchto případech na uzlu pro sloveso, a patří proto k případům vyjádření (zamlžené) okolnosti ne/doprovázející nějaký děj. K tomu viz 5.11.1.1 - "Nejednoznačné závislostní vztahy volných doplnění vyjádřených předložkovými skupinami".
Formy. Základní formy volného doplnění s funktorem ACMP
jsou:
předložkový pád substantiva.
Nejčastější formy:
bez+2 | Pracuje bez brýlí. |
ruku v ruce s+7 | Podniká ruku v ruce s falešností. |
s+7 | Chodí s holí. |
spolu s+7 | Spolu s tebou to zvládnu. |
společně s+7 | Učitelé společně s žáky odjeli na kurz. |
v čele s+7 | skupina deseti odborníků v čele s ředitelem |
včetně+2 | školní pomůcky včetně sešitů |
v souvislosti s+7 | V souvislosti s růstem mezd se zvýšila poptávka. |
ve spojení s+7 | Udělal to ve spojení s Pavlem. |
zároveň s+7 | Vláda zároveň s růstem počítá i s poklesem. |
závislá klauze.
Nejčastější formy:
bez toho - aby | Dodavatelé mají povinnost vykupovat vratné obaly bez toho, aby je vázali na nákup zboží. |
s tím - že | Koupili dvě sady lega s tím, že dají každému synovi jednu. |
!!! V současné verzi PDT pokrývá funktor ACMP
v zásadě dva významy:
kladný a záporný doprovod (spojení s něčím, společenství).
zamlženou, doprovodnou okolnost.
Původní význam funktoru ACMP
je význam první. Druhý význam se začal funktorem ACMP
ohodnocovat dodatečně během anotace. Ukazuje se však, že spojení obou významů není příliš vhodné. Bude proto třeba zvážit zavedení nového funktoru pro druhý význam.
Hranice s funktorem MANN
. Funktor ACMP
hraničí s nejobecnějším funktorem pro vyjádření způsobu - s funktorem MANN
(viz 6.6.6 - "MANN"). K tomu viz 6.6.6.1 - "Hraniční případy u funktoru MANN
".
Hranice s aktanty. Doplnění s funktorem ACMP
je volné doplnění a ve valenčních rámcích se jako obligatorní vyskytuje jen okrajově. Doplnění s významem funktoru ACMP
však hraničí s valenčními pozicemi adresátu a patientu, od kterých je třeba jej odlišit na základě obecných kritérií pro rozlišení aktantu a volného doplnění (viz 5.2.1.1 - "Kritéria určování aktantů a volných doplnění") a na základě lexikální sémantiky. Srov.:
teroristé se sešli s granáty.ACMP
u opasku
teroristé se sešli s veliteli.PAT
Hranice s funktory pro implikační vztahy. U doplnění vyjádřených předložkovou skupinou s+7 se ohodnocení tohoto doplnění funktorem ACMP
může křížit s funktory pro implikační vztahy (viz 6.5 - "Funktory pro implikační (kauzální) vztahy"). Sémantika doplnění s funktorem ACMP
je z definice velmi široká; v jednom ze svých významů vyjadřuje doplnění s funktorem ACMP
doprovodnou okolnost nějakého děje. V konkrétních případech se pak tato doprovodná okolnost může křížit s významem přípustky (funktor CNCS
), podmínky (funktor COND
) nebo účelu (funktor AIM
). Předložková skupina s+7 nikdy nevyjadřuje významový vztah přípustky, podmínky či účelu jednoznačně, naopak primárně indikuje význam (zamlžené) okolnosti, proto tato předložková doplnění zachycujeme s funktorem ACMP
. Srov.:
Nastoupil na místo s cílem.ACMP
získat praxi v oboru.
Význam účelu není u doplnění s cílem získat praxi v oboru jednoznačný, doplnění přiřazujeme funktor ACMP
.
Dokážeme to i se špatnou technikou.ACMP
Význam přípustky není u doplnění se špatnou technikou jednoznačný, doplnění přiřazujeme funktor ACMP
.
S tvými schopnostmi.ACMP
bych dokázal více.
Význam podmínky není u doplnění s tvými schopnostmi jednoznačný, doplnění přiřazujeme funktor ACMP
.
Podobně (funktorem ACMP
) hodnotíme i závislé klauze připojené spojovacím výrazem s tím, že a bez toho, aby, které též nesignalizují jednoznačný významový vztah k řídící klauzi (například přípustku, účel, podmínku).
Hranice s funktorem TPAR
. Funktor ACMP
se může křížit také s časovými funktory, zejména s funktorem TPAR
(viz 6.3.7 - "TPAR"). K tomu viz 6.3.7.1 - "Hraniční případy u funktoru TPAR
".
Hranice s funktorem ATT
. Funktor ACMP
se může křížit také s funktorem ATT
(viz 6.7.1 - "ATT"). K tomu viz 6.7.1.1 - "Hraniční případy u funktoru ATT
".