Vánice 3
(Dan, Marta, Tomáš, Radka a Štìpán - Krkonoše na bìkách 30.12.1995)
V pùl sedmé ráno se v Pelantovic chaloupce v Dolánkách nic nepohnulo: nad krajem dosud vládla mrazivá zimní noc. Jen dole u øeky se pøehnal vlak, zadunìl po mostì a ozvìna roznesla zvuky do okolních skal. Vevnitø sedìlo nás pìt. Choulili jsme se do péøovek a pokoušeli se v nevytopeném kupé ještì na chvíli usnout.
Pøed námi byl opìt perný den v Krkonoších.
Po dvou hodinách jsme na autobusovém nádraí v Trutnovì zjistili, e spoj na Pomezní boudy u je pryè. V 9:40 mìl ale stejným smìrem jet ještì dálkaø z Prahy, opøeli jsme tedy lye o klandr a vyhøívali se na ranním sluníèku. Autobus pøijel skoro prázdný, ale nerudný vousáè za volantem prohlásil, e s lyema nás dovnitø nechce. Pokusili jsme se mu naznaèit, e nejsme jediní, kdo si v zimì bere do hor lye, a e za to navíc hodláme zaplatit. Pán se tím však nenechal zmást, bouchl dveømi a se svými tøemi cestujícími ujel do hor. Ještì po pùl hodinì jsme se z toho vzpamatovávali, to u jsme však stáli v pøecpaném busu do Pece pod Snìkou.
V jedenáct hodin jsme koneènì stanuli v nitru Obøích hor. Marta neunesla tu radost a hned sebou švihla na zledovatìlém parkovišti. Kolem byly davy lidí, zimní støedisko jelo na plné obrátky. Stovky barevných panáèkù vláèely své lye k vlekùm na okolních kopcích, zatímco hotely, autobusy i pøeplnìná parkovištì chrlily další panáèky, aby se náhodou nìkdo necítil pøíliš osamìle. Vìtšina panáèkù pøijela ze severských níin a pokøikovala na sebe pruským dialektem: “Komm schnell, Trudi, tatínek si chce dát nad sjezdovkou basu piv!”
Vydali jsme se lesem k lanovce na Rùovou horu a nemohli jsme se doèkat, a se koneènì rozletíme bílou stopou po høebeni. Sníh na svazích úpského údolí jen jiskøil, slunce záøilo a modré nebe nehyzdil jediný mráèek. Teplomìr ukazoval mínus devìt, ale nahoøe mìlo být ještì o nìkolik stupòù ménì.
Fronta na lanovku zpùsobila, e jsme se na Rùovku dostali a v jednu. Namazali jsme bìky, pøevlékli jsme se a zamíøili na Snìku. Otevøel se nám nádherný rozhled po krajinì. Vítr byl zatím mírný, mráz jsme díky pohybu ani necítili. Zdálo se, e letošní krkonošská cesta probìhne bez nesnází. Ale to se nám opravdu jenom zdálo.
Po necelém kilometru a asi deseti minutách jízdy se ozvalo tiché køupnutí a Radka pronesla neslušné slovo. Její bìka se zøejmì rozhodla, e u má své odsloueno, a na zcela nevinné jamce se zlomila vejpùl. Kroutili jsme hlavami nad dokonale èistým lomem: vypadalo to, jako by lye byla od zaèátku slepená ze dvou kusù, které se nyní oddìlily. Radce tedy nezbylo ne vzít bìky na záda a k vrcholu pokraèovat po svých. Zatím to moc nevadilo, protoe v prudkém svahu jsme i my brzo museli lye sejmout; nad zbytkem trasy ovšem visel velký otazník.
Kolem pùl tøetí jsme stanuli na kótì 1602 m, na nejvyšším bodu v zemi. Mezi budovami lanovky, opuštìné Obøí boudy a mohutné polské restaurace skuèel vichr a pokoušel se všechno, co nebylo pøibité, smést do Polska. Spolu s patnáctistupòovým mrazem pøedstavoval vraednou kombinaci, pøed kterou jsme radìji zmizeli v lokále lanovky, zpola zapuštìném v zemi. Nad èajem jsme pak vymýšleli, co dál.
Radka kupodivu nestála o to, vracet se stejnou cestou, a tak jediným propagátorem návratu zùstal Štìpán, který byl ten den na bìkách poprvé a dával nepokrytì najevo, e taky naposled. Nemohli jsme mu vyhovìt u jenom z výchovných dùvodù: on toti ještì netušil, s kým se to vlastnì vydal na hory. Posléze byl zamítnut i sestup do Pece pøes Výrovku, kdy nìkdo pøišel se zajímavou teorií, e je to pøíliš o hubu. Furiantsky jsme tedy zvolili høebenovku ke Špindlerovì boudì, odkud snad pojede autobus. Kdy jsme opouštìli teplo lokálu, bylo skoro pùl ètvrté.
Cesta ze Snìky vedla Polskem. Zasnìený rigol pøipomínal spíš bobovou dráhu na ostré hranì; nalevo od ní spadaly svahy Obøího dolu, napravo stìna k jezerùm Ma³y a Wielki Staw. Køeèovitì jsme se dreli zmrzlých øetìzù, které nás dìlily od propasti s jezery. Z jihu dul vítr, opíral se do nás a do lyí, které jsme dreli ve zbývající ruce. Nebýt øetìzù, asi b
ychom poznali Polsko zblízka.Rudé slunce nám zatím zamávalo a schovalo se za Luèní horu. Nad Snìkou za námi se vynoøil mìsíc. Mráz nepolevoval, vítr pøidal. Zabalili jsme si oblièeje do šátkù, narazili kapuce a vyrazili k severozápadu. Já s Tomem na bìkách, ostatní dali pøednost chùzi - pøestoe jsme Radce nabízeli, e se s ní o lye mùeme støídat. Na zasnìených pláních bylo pusto, mohli jsme si pøipadat jak polární výprava na Aljašce. Pomalu se stmívalo.
Kdy jsme vjeli mezi kosodøevinu a odboèili opìt na západ, byla u úplná tma. Vichøice se trochu zklidnila, z jihu nás teï chránil Støíbrný høbet. Pod námi záøila svìtla mìsta.
“To je dobøe, e je Špindl tak blízko,” vydechla Marta. Jemnì jsem ji upozornil, e to, na co se dívá, jsou polské Kowary.
Za S
³onecznikem se cesta zaèla svaovat a lye nabraly rychlost. Svištìli jsme s Tomem po rozjedìném snìhu a snaili se rozpoznat svìtle šedý pruh cesty od èerného okolí. Netušené nerovnosti s námi lomcovaly ze strany na stranu a rychlost se stále zvyšovala, a jsem to nakonec nevydrel a zabrzdil hlavou v závìji. Tomášovi se zatím podaøilo zastavit na protisvahu a èekal na ostatní.Kdy jsme vystoupali na Têpy Szczyt (1388), objevilo se v dálce pøed námi svìtýlko. Špindlerova bouda. Postupovali jsme stezkou ve svahu, pìší èást výpravy se zaèala boøit. Dreli jsme se radìji pohromadì - noc byla sice jasná, ale mìsíc se schoval za høeben a na cestu moc vidìt nebylo. Koneènì jsme stanuli na sjezdovce nad Špindlerovkou. Opatrnì jsme se spouštìli dolù, svah nebyl právì upraven pro bìkaøe. Køiovali jsme z jedné strany na druhou, toèili jsme se pøed èernou hradbou stromù. Nalevo jsme tak vdy málem nabrali ocelové lano vleku, které se dalo rozpoznat a na poslední chvíli, pøestoe viselo ve výšce oèí. Ve tøi ètvrtì na šest jsme dorazili na autobusovou zastávku, unavení a zmrzlí. Kousek od nás zastavil taxík, šofér v trièku si otevøel okénko, aby mu vevnitø nebylo vedro, a pobavenì nás pozoroval. Kdy jsme zprovoznili baterku, zjistili jsme proè: poslední autobus odjel pøed pùl hodinou.
Prohlásil jsem, e taxikáøe nepodporuju, a zaèal hledat cestu do údolí. Ale Štìpán tentokrát jednal ráznì a bleskovì dojednal obchod: za dvì stovky nás odveze všech pìt do Špindlu. Vtìsnali jsme se tedy dovnitø, Radka i s batohama do ku
fru.Ve Špindlerovì Mlýnì jsme se pak rozvalili v èekárnì na autobusovém nádraí, snìdli zásoby a vybalili suché svršky. Poslední autobus nás odvezl do Vrchlabí, odkud jsme mohli pokraèovat vlakem. Happyend mìl jenom jednu trhlinu: poslední spojení do Dolánek, které jsem mìl tentokrát zjištìno dopøedu, bylo u pøes hodinu pryè. Sdìlil jsem to ostatním.
“Asi jsem ti dobøe nerozumìl,” øekl Štìpán, “ale nechceš tím snad øíct, e u se dneska nedostaneme domù?”
“Samozøejmì e ne,” opáèil jsem, “jenom to pøedpokládá, e posledních pìtatøicet kilákù ujdeme pìšky.”
Štìpána však odpovìï zjevnì neuspokojila. Nemohl uvìøit, e by eleznice mohla být tak nezodpovìdná a nevypravit ještì nìjaký vlak, kdy my trèíme TADY, zatímco naše teplé spacáky jsou TAM. Cestou do Staré Paky, co byla poslední stanice, kam jsme se ještì mohli dostat, pøeèetl kadý papír, který vzdálenì pøipomínal jízdní øád, a nalezl nìkolik vlakù, které budily dojem, e se nám hodí; bohuel se u nich vdy našla poznámka typu “nejede v zimì”, “jezdí jen o masopustu” nebo “nejezdí vùbec”. Štìpána to nevyvedlo z rovnováhy, provedl výslech nìkolika dráních zamìstnancù a jednoho náèelníka stanice dokonce pøinutil telefonovat na okolní nádraí, jestli z nich taky nic nejede. Tajnì jsme doufali, e nakonec ve Staré Pace pøepadne nìjakého strojvùdce, pøiloí mu ke spánku lyaøskou hùlku a drsným hlasem poruèí: “Na Turnov!” Bohuel však ve Staré Pace u ádní strojvùdci nebyli. Ukecali jsme tedy výpravèího, e nám nechá odemèenou èekárnu. Vzhledem k tomu, e
se v ní ještì pøed chvílí topilo, dalo se pøedpokládat, e teplota do rána vydrí nad nulou - narozdíl od lavièek na nástupišti.V pùl šesté ráno vládla nad Dolánky opìt tichá mrazivá noc. Jen dole u øeky se pøehnal vlak, zadunìl po mostì a s pískotem zastavil na nádraí. Pìt zmrzlých postav zamíøilo k Pelantovic chaloupce.
(psáno 5. bøezna 1996)