Metodický list pro prvnà hodinu práce se cvičebnicà větného rozboru Styx
- Časová dotace: 1 vyučovacà hodina (45 min), podle potřeby možno některé části vypustit (část 3)
nebo zkrátit
- RoÄŤnĂk: odpovĂdajĂcĂ 5.–7. roÄŤnĂku ZĹ
- PomĹŻcky: poÄŤĂtaÄŤe s naistalovanĂ˝m softwarem Styx a vloĹľenĂ˝mi cviÄŤenĂmi, projektor nebo
interaktivnĂ tabule pĹ™ipojenĂ© k jednomu z poÄŤĂtaÄŤĹŻ
PĹ™Ăprava pĹ™ed hodinou
PĹ™ed hodinou je tĹ™eba zajistit poÄŤĂtaÄŤe, na kterĂ˝ch budou žáci v hodinÄ› pracovat. ZĹ™ejmÄ› pĹŻjde o
poÄŤĂtaÄŤovou uÄŤebnu. Práce je moĹľná samostatnÄ›, kaĹľdĂ˝ žák na jednom poÄŤĂtaÄŤi, nebo ve skupinách aĹľ po
5 žácĂch.
Na poÄŤĂtaÄŤi vyuÄŤujĂcĂcho zpĹ™Ăstupnit ĂşvodnĂ prezentaci.
S pomocà manuálu provést instalaci softwaru potřebného k provozu cvičebnice Styx a vložit do
aplikace Styx pĹ™ipravená cviÄŤenĂ 1-3. AlternativnÄ› mĹŻĹľe vyuÄŤujĂcĂ cviÄŤenĂ sám sestavit v aplikaci
Charon s vĂ˝bÄ›rem podle vlastnĂch preferencĂ.
Práce v hodině
- Ăšvod a motivace – proÄŤ se zabĂ˝vat vÄ›tnĂ˝m rozborem? (10 min)
- PĹ™edvedenĂ cviÄŤebnice Styx, jak se pouĹľĂvá (10 min)
- Samostaná práce se cvičebnicà (10 min)
- Soutěž družstev (10 min)
- Vyhodnocenà soutěže, prostor pro reflexi, ukončenà hodiny (5 min)
Ăšvod a motivace
- OtevĹ™Ăt ĂşvodnĂ prezentaci
- SnĂmek 2 – krátká debata se žáky: co je to vÄ›tnĂ˝ rozbor? K ÄŤemu je dobrĂ˝? ProÄŤ se ho uÄŤĂme
dÄ›lat? Smysl vÄ›tnĂ©ho rozboru mĹŻĹľe bĂ˝t spatĹ™ován v procviÄŤovánĂ „mozku“, tj. analytickĂ˝ch schopnostĂ,
v lepšĂm pochopenĂ konstrukce a tĂm i vĂ˝znamu vÄ›ty apod.
- SnĂmky 3–5 – motivovat žáky pĹ™edvedenĂm potĹ™ebnosti vÄ›tnĂ©ho rozboru pro
„praktickĂ˝ Ĺľivot“, konkrĂ©tnÄ› pro pĹ™eklad do cizĂho jazyka.
- Na snĂmku 3 je ÄŤeská vÄ›ta „Ĺ panÄ›lskou teroristku zatkla francouzská policie na jihu
Francie.“ pĹ™eloĹľena pomocĂ poÄŤĂtaÄŤovĂ©ho pĹ™ekladaÄŤe PC TRANSLATOR. Slovo „apprehending
– zatknutĂ“ nedává v danĂ©m kontextu dobrĂ˝ smysl. Jeho nahrazenĂm slovesem
„arrested – uvÄ›znila“ dostaneme anglickou vÄ›tu, která by vznikla pĹ™ekládánĂm
jednoho slova po druhĂ©m, aĹĄ uĹľ v poÄŤĂtaÄŤovĂ©m pĹ™ekladaÄŤi nebo ÄŤlovÄ›kem. VĂ˝slednĂ˝ pĹ™eklad ale stále
nenĂ uspokojivĂ˝. ChybĂ v nÄ›m ÄŤleny a pĹ™edloĹľka. HlavnÄ› však, protoĹľe angliÄŤtina má na rozdĂl od
češtiny pevný slovosled, kde podmět musà předcházet před předmětem, dostává anglická věta zcela jiný
vĂ˝znam: „Ĺ panÄ›lská teroristka zatkla francouzskou policii na jihu Francie.“
- SnĂmek 5 ilustruje opravu vÄ›ty s pouĹľitĂm znalostĂ o vÄ›tnĂ©m rozboru a vÄ›tnĂ˝ch ÄŤlenech. Části,
kterĂ© si v obou vÄ›tách odpovĂdajĂ, jsou zvĂ˝raznÄ›ny barevnÄ›. PodmÄ›t je pĹ™esunut na začátek vÄ›ty.
PĹ™Ăvlastek neshodnĂ˝ je doplnÄ›n pĹ™edloĹľkou „of“. PĹ™ed podstatná jmĂ©na doplnĂme ÄŤlen,
pĹ™iÄŤemĹľ neurÄŤitĂ˝ ÄŤlen „a“ u pĹ™edmÄ›tu musĂ bĂ˝t umĂstÄ›n aĹľ pĹ™ed shodnĂ˝ pĹ™Ăvlastek, kterĂ˝
ho rozvĂjĂ. Pouze „police“ zĹŻstává bez ÄŤlenu.
- Motivačnà část považujeme za velmi důležitou, protože výuka větného rozboru bez povědomà o jeho
potřebnosti může u žáků vzbuzovat odpor.
- SnĂmek 6 – nynĂ budeme vÄ›tnĂ˝ rozbor procviÄŤovat pomocĂ programu Styx. Na poÄŤĂtaÄŤi!
Hurá!!!
Předvedenà učebnice Styx
- Za pomoci projektoru pĹ™ipojenĂ©ho ke svĂ©mu poÄŤĂtaÄŤi vyuÄŤujĂcĂ pĹ™edvádĂ uĹľĂvánĂ cviÄŤebnice z
pozice žáka na pĹ™Ăkladu cviÄŤenĂ 1. VĂ˝bÄ›r cviÄŤenĂ, vĂ˝bÄ›r vÄ›ty. Pro vÄ›tnĂ˝ rozbor (sestavenĂ
„pavouka“), urÄŤenĂ vÄ›tnĂ˝ch ÄŤlenĹŻ a urÄŤenĂ morfologickĂ˝ch kategoriĂ vyĹľadujeme nápovÄ›du
od žákĹŻ. UpozornĂme žáky na část, kde je zobrazen text rozebĂranĂ© vÄ›ty. ZdĹŻraznĂme, Ĺľe Ăşloha mĹŻĹľe
bĂ˝t Ĺ™esena v rĹŻznĂ©m poĹ™adĂ. PĹ™edvedeme takĂ© kontrolu vĂ˝sledkĹŻ. Na dodateÄŤnÄ› vytvoĹ™enĂ˝ch chybách
ukážeme, jak by byly při kontrole označeny.
- Ukázka se nezabĂ˝vá uĹľĂvánĂm cviÄŤebnice z pozice uÄŤitele - vĂ˝bÄ›r vÄ›t, pĹ™Ăprava cviÄŤenĂ.
Samostatná práce
- Teprve v tuto chvĂli žáci zapĂnajĂ poÄŤĂtaÄŤe.
- Podle poÄŤtu poÄŤĂtaÄŤĹŻ pracujà žáci samostatnÄ› nebo ve skupinkách na Ĺ™ešenĂ cviÄŤenĂ 2, pracujĂ
takĂ© s vyhodnocenĂm a správnĂ˝m Ĺ™ešenĂm. VyuÄŤujĂcĂ zodpovĂdá dotazy a pomáhá s obsluhou
programu. Žáky pĹ™edem upozornĂme, Ĺľe toto je pro nÄ› „trĂ©ninkovĂ˝ ÄŤas“ pĹ™ed následujĂcĂ
soutěžĂ.
Soutěž
- Žáci stále pracujĂ individuálnÄ› nebo ve dvou- aĹľ pÄ›tiÄŤlennĂ˝ch skupinách. SoutěžnĂm Ăşkolem je co
nejrychleji správně vyřešit dvě věty obsažené ve cvičenà 3. Po vyplněnà všech údajů v prvnà věty,
mohou žáci spustit vyhodnocenĂ. Podle jeho vĂ˝sledku opravujĂ˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙