neboť (primary, single; count: 226)

Note: The variant "neb" is ambiguous between nebo [or] and neboť [because, since].
variants: neb (reg. formal)
connective usages (98%; intra 100%)
reason-result (protože, 96%; intra 100%; coordinating conjunction)
[arg_semantics: reason-result:reason; ordering: 2; integration: first]
examples: Je to opravdu zajímavý případ, neboť motiv zatím bezúhonného řidiče není znám.
Telecom nechce konkurenci, neboť v okresu již prý hodně investoval
Přítomní novináři zaměnili majora Zemana s předsedou sociálních demokratů Zemanem, který na setkání nepřišel, neb je chabrus na srdce.
explication (totiž, 4%; intra 100%; coordinating conjunction)
[arg_semantics: explication:argument; ordering: 2; integration: first]
complex_forms (12%): neboť přece (disc)
examples: V pohárové Evropě teď AIK startuje celkem pojedenácté, neboť vedle jedné účasti v PMEZ hrál třikrát PVP a nyní je posedmé v Poháru UEFA.
Snažte se med používat syrový, nedávejte jej do horkého čaje nebo mléka, neboť je škoda se ochudit o tolik vzácných látek.
pragmatic reason-result (totiž, 0%; intra 100%; coordinating conjunction)
[arg_semantics: pragmatic reason-result:pragmatic reason; ordering: 2; integration: first]
examples: Česká republika, která je toho času nestálým členem Rady bezpečnosti, má možnost zaujmout ke vzniklé realitě jednoznačné stanovisko, neboť je třeba podívat se pravdě do očí.
non-connective usages (2%)
rare: conjunction (protože, 100%)
examples: Nesmírně levný film, neboť některé výpravné projekty jako Bídníci s Jeanem Gabinem, natáčené ve stejné době, stály více než desateronásobek, si okamžitě podmanil publikum tím, že nepředstíral žádné závažné myšlenky ani vyumělkovaná dramata, že tíhnul k přirozenému zachycení všedního života docela obyčejných lidí, spíše outsiderů než dítek štěstěny.
Bůh ano, ale jako tajemství, které si je nutno vydobýt vždy nanovo, v nových a nových přetlacích slova, tedy bůh stojící na chvějivém podloží slova permanentně zmarňovaného svým zánikem. Neboť jen to slovo buď si hodno svého místa v básni, které chce být slovem krajní možnosti a stálého risku - ze ztráty tématu, čtenáře, kontextu i kontroly nad svým vznikáním.