Dotazník pro učitele

Dotazník je předkládán učitelům, kteří v programu Čapek pracovali.

  1. Jak se Vám v programu pracovalo?
  2. Vidíte nějaké přednosti oproti větnému rozboru na papír? Jaké?
  3. Zadávala byste žákům vypracovávat úkoly v tomto progamu?
  4. Co vám na programu nejvíce vadilo, případně co byste udělala jinak?
  5. Myslíte si, že je to pro školy využitelný nástroj
  6. Řeknete o programu svým kolegům češtinářům?

1. Jak se Vám v programu pracovalo?

JH: Když jsem pochopila principy, pracovalo se mi dobře, ale problém trochu je při označování větných členů, že se dá snadno "ukliknout" - pokud si neuvědomíte, že zadávaná položka není označena, snadno určujete jiný člen, než jste měla na mysli. Vím, že je to otázka soustředění, ale při práci ve třídě by se určitě našla řada dětí, které si toho vůbec nevšimnou. Nevím, zda je to možné, ale asi by byl dobrý nějaký signál, že píšete do políčka již dříve vyplněného. Tím by se tomu předešlo.

VC: Pokud šlo o rozbor jednoduché věty dobře, v případě souvětí už to říci nemohu. A to jsme pracovali se souvětími maximálně o třech větách. Neumím si představit, jak by tomu bylo se složitými souvětími.

2. Vidíte nějaké přednosti oproti větnému rozboru na papír? Jaké?

JH: Přednost je asi v grafice. Zápis je přehlednější, studenty by tento způsob určitě víc zaujal.

VC: Pro mne asi ne. Pro mladou generaci, která je zvyklá pracovat více s počítačem než s papírem, asi ano.

3. Zadávala byste žákům vypracovávat úkoly v tomto progamu?

JH: Zřejmě je to v podmínkách školy jediná možnost, protože ve škole nikdy nebudeme mít možnost posadit celou třídu k počítačům. Pokud bychom tak ale měli opravovat práce - zase bude problém - máme jeden počítač pro dva češtináře, takže se těžko domluvíme, pokud by se to užívalo ve všech třídách. Tedy : Bylo by to velmi dobré využívat, děti by to rozhodně bavilo víc, ale technicky tato varianta zatím nepřipadá v úvahu.

VC: Ano.

4. Co vám na programu nejvíce vadilo, případně co byste udělala jinak?

JH: Při určování větných členů chybí několi požadovaných informací ( např.dokonavost sloves, třída a vzor,jiné tvary přísudků, jednočlenné věty, samostatné větné členy ap.)

VC: Systém rozboru souvětí je odlišný od zvyklostí, které ve škole dodržujeme. Studentům, kterým tato látka dělá potíže, by to mohlo způsobovat zmatek.

5. Myslíte si, že je to pro školy využitelný nástroj

JH: Ano za předpokladu technického zázemí, což je "hudba budoucnosti".

VC: Ano.

6. Řeknete o programu svým kolegům češtinářům?

JH: Rozhodně, už jsme o tom mluvili.

VC: Ano.