7.14. Výrazy "se" a "si"

V této sekci shrnujeme pravidla pro anotaci výrazů se a si vyjádřených v povrchové podobě věty. Výrazy se a si mohou mít ve větě různé významy a v závislosti na těchto významech se liší i jejich anotace.

Rozlišujeme:

  1. výrazy "se" a "si" jako součást slovesa.

    Jako součást slovesa jsou výrazy se a si:

    1. u zvratných sloves (u reflexiv tantum).

      Výrazy se a si jsou nemotivovanou součástí slovesa. Slovesa nelze užít bez těchto výrazů.

      Příklady: bát se, usmát se, snažit se, stěžovat si.

    2. u sloves inherentně recipročních.

      U sloves inherentně recipročních lze vždy předpokládat míru aktivního zapojení na ději u druhého aktantu. Slovesa tu nelze užít jinak než s výrazem se, si. K inherentně recipročním slovesům viz i 5.2.4.2 - "Reciprocita".

      Příklady: setkat se, hádat se, prát se.

    3. u sloves inherentně reflexivních.

      V daném významu si nelze u těchto sloves představit externího původce děje, slovesa vyjadřují bezděčné děje konané na sobě sama. Slovesa lze užít bez výrazů se, si, pak ale nemají význam bezděčného děje. Srov.:

      • Vlny se šíří prostorem.

        Rozhlas šíří vlny prostorem.

      Příklady:

      Spadl do vody a utopil se.

      Větev se zlomila.

      Pytel se roztrhl.

      Vlny se šíří prostorem.

      Celý rok se trápil.

    4. výrazy "se" a "si" spoluvytvářející některé způsoby slovesného děje.

      Výrazy se a si se uplatňují často ve spojení s dalšími prostředky (s předponami) při utváření specifických významů sloves.

      Příklady: natahat se, napracovat se, zalyžovat si, zatančit si, zaposlouchat se, dočíst se, rozepsat se, upít se, vyběhat se, pospat si.

    Anotace. Výrazy se a si, které jsou součástí slovesa, zachycujeme jako součást t-lematu těchto sloves. T-lema těchto sloves je víceslovné, výraz se nebo si je do t-lematu připojen pomocí podtržítka. Viz 3.3.1 - "Víceslovné t-lema". Odkaz na analytický uzel reprezentující povrchově vyjádřené se nebo si je uveden v atributu a/aux.rf (viz 1.1 - "Vztah tektogramatické roviny k nižším rovinám").

  2. výraz "se" jako formální prostředek pro vyjádření zvratného pasiva.

    Příklady:

    Přirozený jazyk se popisuje formálními prostředky.

    Tancovalo se až do rána.

    Diskutovalo se o novém objevu.

    Anotace. Základním pravidlem anotace vět se zvratným pasivem je doplňování uzlu pro všeobecného aktora. Do tektogramatického stromu je doplněn nový uzel s t-lematem #Gen a s funktorem ACT. Na analytický uzel reprezentující povrchově vyjádřené se nevede z tektogramatického stromu žádný odkaz (viz 1.1 - "Vztah tektogramatické roviny k nižším rovinám").

  3. výraz "se" jako formální prostředek pro vyjádření dispoziční modality.

    Dispoziční modalita je popsána v 4.5.11 - "Gramatém dispoziční modality (dispmod)".

    Příklady:

    Matematika se mu studuje dobře.

    V téhle troubě se mi dobře peče.

    Anotace. Dispoziční modalita je reprezentována hodnotou disp1 v gramatému dispmod u uzlu reprezentujícího řídící sloveso klauze. Na analytický uzel reprezentující povrchově vyjádřené se nevede z tektogramatického stromu žádný odkaz (viz 1.1 - "Vztah tektogramatické roviny k nižším rovinám").

  4. výrazy "se" a "si" jako formální prostředek pro vyjádření reciprocity.

    U sloves s akuzativní vazbou je reciproční vztah v povrchové podobě věty pravidelně signalizován výrazem se. Srov.:

    • Petr potkal Pavla.

      Petr a Pavel se potkali.

    Více viz 5.2.4.2 - "Reciprocita".

    Anotace. Základním pravidlem anotace vět s recipročním vztahem je vytvoření nového uzlu s t-lematem #Rcp. Na analytický uzel reprezentující povrchově vyjádřené se je u tohoto nově vytvořeného uzlu v atributu a/lex.rf (případně i a/aux.rf) uložen odkaz (viz 1.1 - "Vztah tektogramatické roviny k nižším rovinám").

  5. výraz "se" jako formální důsledek vyjádření patientu předložkovou skupinou "s+7".

    U sloves, u kterých si konkuruje vyjádření patientu (respektive adresátu) akuzativem a předložkovou skupinou s+7 (tj. u tranzitivních sloves), chápeme povrchové se jako formální důsledek vyjádření patientu předložkovou skupinou s+7. Srov.:

    • Petr potkal Pavla.

      Petr se potkal s Pavlem.

    Více viz 5.2.4.2 - "Reciprocita".

    Anotace. Na analytický uzel reprezentující povrchově vyjádřené se (a též na předložku s) je uveden odkaz v atributu a/aux.rf u uzlu reprezentujícího předložkovou skupinu s+7. Viz 1.1 - "Vztah tektogramatické roviny k nižším rovinám".

  6. výrazy "se" a "si" jako doplnění.

    Výrazy se a si mohou ve větě být i doplněním řídícího děje (slovesa, substantiva, adjektiva). Vyjadřují reflexivizaci děje. Vyjadřují, že (nejbližší) subjekt děje zaměřuje děj na sebe sama, že děj je vykonáván v ne/prospěch tohoto subjektu.

    Příklady:

    Nakreslil se.

    Viděl se v zrcadle.

    Zaměřuje se jen na sebe.

    Oholil se.

    Koupil si auto.

    Anotace. Výrazy se a si, které jsou ve větě doplněním, jsou v tektogramatickém stromě reprezentovány samostatnými uzly se zástupným t-lematem #PersPron. V atributu a/lex.rf (případně i a/aux.rf) u tohoto uzlu je uložen odkaz na analytický uzel reprezentující povrchově vyjádřený výraz se nebo si (viz 1.1 - "Vztah tektogramatické roviny k nižším rovinám").

!!! Mezi jednotlivými typy jsou široká přechodná pásma. Do budoucna budou proto potřeba přesnější kritéria rozlišování.